به گزارش ایرنا «علی افخمی نیا» متولد سال 1379 و دانش آموز مدرسه شهید بهشتی 1 ارومیه است که با معدل 19.92 موفق به اخذ دیپلم تجربی شد؛ افخمی نیا با روزانه هشت تا 11 ساعت مطالعه درسی و کمک گرفتن از معلمان مدرسه توانست به این رتبه دست پیدا کند.
افخمی نیا معتقد است که مدرسه در موفقیتش تاثیر مثبتی داشت و خانواده اش هم در حد توان امکانات لازم برای وی را فراهم کردند اما همچون بسیاری دیگر از کنکوری ها به مشکل زا بودن رفت و آمدهای خانوادگی در ایام کنکور هم اشاره داشت.
وی با انتقاد از اینکه مدرسه مرکز آموزش همه جانبه نیست، گفت: باید این مکان که قابل اعتماد خانواده هاست، هم مرکز آموزش و هم آزمون باشد؛ اگر آزمون های آموزشی در مدرسه برگزار شود، دانش آموزان به جای حضور در آموزشگاه های خارج از مدرسه از خدمات مدرسه استفاده می کنند.
وی درباره انتخاب رشته اش در دوره دبیرستان، گفت: رشته ام را با علاقه خودم انتخاب کردم هرچند از ریاضی به تجربی تغییر رشته دادم و علاقه زیادی هم به رشته ریاضی داشتم.
علی هم گویا همچون بسیاری از کنکوری های موفق به دنبال پزشکی است و به صورت غیرمستقیم، گفت: من علاقه زیادی به رشته ریاضی دارم ولی به علت وضعیت اشتغال در جامعه ترجیح دادم تا تجربی را انتخاب کنم و پشیمان هم نیستم.
وی درباره نحوه مطالعه و یادگیری اش هم گفت: تداعی تدریس معلمان در حین درس خواندن، تصویربرداری ذهنی و بصری از مطالبی که می خواندم، خلاصه نویسی و یادداشت برداری از مطالب حجیم درس ها، مطالعه با صدای بلند، ضبط کردن دروس و گوش دادن دوباره و نشستن مطالب روی تخته در برنامه درسی من بود تا خسته نشوم.
وی درباره فضای رقابتی مدرسه هم گفت: همکلاسی هایم برای پیشرفت تیمی تلاش می کردند و دوست داشتیم همه با هم موفق شویم؛ به گونه ای که هم اکنون مدرسه ما چهار نفر کنکوری با رتبه زیر 100 دارد.
وی توصیه ای هم به همسالان خود داشت و گفت: دانش آموزان برحسب نیازشان از کلاس ها استفاده کرده و از سال های اولیه دبیرستان تلاش خودشان را آغاز کنند تا حسرت فرصت های طلایی از دست رفته را نخورند.
مریم اکبری، مادر علی افخمی نیا هم در حالی که لبخند شادی بر لب داشت، گفت: پدر علی از طریق زیرنویس شبکه خبر متوجه شده بود که وی رتبه 6 کنکور را کسب کرده است و وقتی خبر موفقیتش را به من اطلاع داد، شوکه شدم.
وی افزود: علی از دوره ابتدایی علاقه خاصی به درس داشت و من و پدرش در عرض این 12 سال شاید چهار ساعت هم با ایشان درس نخوانده ایم.
وی اضافه کرد: در طول سال مهمانی های خانوادگی علی را کمی کلافه می کرد چون برای مطالعه وقتش کم بود؛ بنابراین واحد رو به روی منزل را که خالی بود برای وی اجاره کردیم تا در محیطی آرام به تحصیل و درس خواندن بپردازد.
وی در حالی که حتی یک لحظه نگاه پرمهر و همراه با غرورش را از چهره علی بر نمی داشت، ادامه داد: ما به ایشان می گفتیم که زیاد به خودش فشار وارد نکند و نگران وضعیت جسمی وی بودیم.
مادر علی افزود: هرگز در طول عمرم ساعت هشت تا 12 روز کنکور علی را فراموش نمی کنم هر چند که دخترم هم کنکور داده بود ولی تلاش علی بسیار قابل توجه بود.
مریم اکبری ادامه داد: در ماه رمضان علی دشواری های زیادی را تحمل کرد؛ چند بار توان جسمی خود برای مطالعه همزمان و روزه داری را از دست داد و مجبور شدیم تا وی را تا حد ترخص شهر بیرون ببریم و برگردانیم.
مادر این دانش آموز موفق در کنکور سال 1397، افزود: هر فردی در زندگی یک دوران طلایی در اختیار دارد و باید بتواند از این فرصت در حد نهایت استفاده کند.
وی درباره برنامه ریزی علی برای کنکور نیز گفت: وی تمرکز خاصی بر روی درس داشت و برای دوری از شبکه های اجتماعی، گوشی را کنار گذاشته بود و از گوشی من برای پیگیری کلاس ها و برخی موارد درسی استفاده می کرد.
پدر علی افخمی نیا هم که مهندس عمران بوده و در نیروهای مسلح شاغل است، گفت: علی تجسس زیادی در زمینه رشته های فنی و ریاضی داشت و با آگاهی کامل رشته تجربی را انتخاب کرد؛ دبیران و دوستان و همسالانش هم در این زمینه تاثیر بسیاری داشتند.
وی در حالی که نگاه های پر از امید و شوق به علی داشت، افزود: ما و مسوولان مدرسه هر کاری از دستمان بر می آمد، برای علی انجام دادیم و وی هم در این زمینه تلاش کرد تا به نتیجه مطلوب برسد.
افخمی نیا اظهار داشت: علی در آغاز راه است و رشته مورد علاقه ایشان حاوی مطالب بسیار سنگین بوده و نیازمند تلاش بیشتر است.
به گزارش ایرنا آزمون سراسری سال 1397 در هفتم و هشتم تیر سال جاری برگزار و نتایج آن هم هفته قبل اعلام شد؛ نتایجی که برخی ها را خوشحال و برخی دیگر را به شروعی دوباره دعوت کرد.
کنکور برای سنجش دانسته‌های علمی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در برخی کشورها مانند ایران، چین، ترکیه و کره جنوبی برگزار می‌شود در صورتی که این نوع آزمون‌ها در کشورهای اروپایی برگزار نمی‌شود.
در مجموع 2 مرحله ثبت نام در آزمون سراسری سال 1397 دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی، یک میلیون و 11 هزار و 360 نفر برای شرکت در این رقابت علمی ثبت نام کردند.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.