مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از کاهش 32 درصدی مصارف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

کیومرث دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی تصریح کرد: در جهت کاهش 40 درصدی مصرف آب، با توجه به اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای و نیز جهاد کشاورزی استان در راستای اجرای سیستمهای تحت فشار تاکنون 32 درصد مصارف کاهش یافته که میزان آب صرفه جویی شده و جزو ذخایر آبی قرار گرفته و همین امر موجب امکان رهاسازی آب به سوی دریاچه ارومیه و تاثیرات مطلوب بر وضعیت دریاچه شده است.

وی در خصوص توقف سد سازی در استانهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: با توجه به مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در جهت کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تاکید برعدم سد سازی در این حوضه  و توقف ساخت سدهای نیمه تمام تا رسیدن دریاچه به وضعیت تثبیت شده، ساخت سدهای سیمینه ، باراندوز و نازلو در استان متوقف شده است.

دانشجو افزود: عدم مدیریت مناسب بر روی سدها موجب توسعه بهره برداری از منابع آبی شده است و این در حالی است که سد یک سازه مدیریتی است که با احداث آن مدیریت منابع آبی انجام و مازاد آب ذخیره میشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ضمن اشاره به تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه ها گفت: آزاد سازی حریم رودخانه ها به صورت جدی در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار گرفته و در این راستا اولویت با بستر رودخانه شهرچای بوده و پاکسازی آن از پایین دست رودخانه آغاز شده است.

دانشجو همچنین در خصوص لایروبی و سردهنه سازی انهار و رودخانه ها جهت انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: متناسب با اعتبارات تخصیص یافته برای سردهنه سازی ها این امر انجام شده و عملیات سردهنه سازی در رودخانه باراندوز چای به اتمام رسیده و برنامه بعدی شرکت اجرای این امر بر روی رودخانه نازلو چای است.

وی افزود: درخصوص لایروبی فعالیتهای بسیار خوبی انجام شده که میتوان به لایروبی 60 کیلومتر از رودخانه های استان و بیش از 300 کیلومتر از انهارمنتهی به رودخانه ها اشاره نمود که این امر در جهت بهبود انتقال آب به دریاچه ارومیه فعالیت ارزشمندی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه در  استان 34000 چاه مجاز و 60000 چاه غیر مجاز شناسایی شده  که در این میان بخش عمده مصارف چاههای مجاز در حوزه کشاورزی و ده درصد آن در حوزه شرب و صنعت مورد مصرف قرار گرفته  یادآورشد: نیمی از چاههای غیر مجاز نیز مشمول فرم شماره 1 بوده و در حال طی مراحل قانونی جهت دریافت پروانه هستند.

دانشجو در خصوص اقدامات شرکت آب منطقه ای در خصوص نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای یاد شده گفت: این طرح در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی مورد اجرا قرار گرفته و در این راستا حدود4000 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق خریداری و نصب گردیده است و ادامه روند اجرای این طرح با تغییراتی که در مراحل اجرا و سیستم کنتورها ایجاد شده در دست تامین و نصب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی عوامل اصلی و مهم افزایش حفر چاههای غیرمجاز در سطح استان را  تفکیک شدن اراضی و از بین رفتن یکپارچگی زمینهای کشاورزی ، تغییر اراضی از دیمی به آبی و تصرف نهرهای عمومی دانست و گفت: هر ساله سهمیه ای برای استانها جهت انسداد چاهها اعلام میشود که بر اساس آن امسال لزوم انسداد 1800 حلقه چاه برای کل استان آذربایجان غربی و500 حلقه چاه برای ارومیه ابلاغ گردیده است.

وی افزود: انسداد چاههای غیرمجاز پس از مصوبات ستاد احیا صورت جدی تری به خود گرفته و عملکرد شرکت در این خصوص برجسته  شده و اولویت بندی شده است بطوریکه اولویت اول با چاههایی است که از سوی مراجع قضایی حکم قطعی انسداد آنها گرفته شده، دراولویت دوم چاههایی هستند که با توافق مالکین اقدام به انسداد شده و اولویت سوم نیز با چاههایی است که در بستر رودخانه ها حفر شده اند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.