جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قلعه بسطام سومین محوطه اورارتویی جهان بوده و تعیین حریم این تپه تاریخی روند ثبت جهانی آن را سرعت می بخشد.
وی افزود: طی روزهای اخیر حریم شهر تاریخی حسنلو در نقده نیز با هدف حفاظت از این اثر تاریخی و جلوگیری از دخل و تصرف در محدوده آن تعیین شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: حدود 63 هکتار از عرصه قطعی شهر تاریخی حسنلو در این تعیین حریم مشخص شد.
وی ادامه داد: هیات باستان شناسی این سازمان در سال جاری در این 2 اثر تاریخی مستقر شده و مطالعات باستان شناسی را آغاز کرده اند.
به گزارش ایرنا قدمت قلعه تاریخی بسطام به 800 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیاست.
بر اساس کتیبه به دست آمده از منطقه این قلعه به دستور یکی از روسای دوم از پادشاهان اورارتویی در حدود سال های 645 قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می کردند، احداث شده است.
نتایج به دست آمده از کاوش های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب ها، بخش دوم معبد و بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می شود و تاکنون بیش از 40 اثر تاریخی ارزشمند چایپاره در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
سال گذشته سه اثر تاریخی از جمله تپه حسنلو در نقده، دژبسطام در چایپاره و منظر فرهنگی ماکو جهت ثبت در حافظه جهانی یونسکو معرفی شد که امسال پرونده قلعه تاریخی بسطام برای ثبت جهانی شدن آماده شده است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.