به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی و به نقل از حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، محمد خلیلی گفت: آتش سوزی از جمله مهمترین عواملی است که جنگل ها و مراتع را در فصل های گرم سال به صورت جدی تهدید می کند و می تواند خسارات غیر قابل جبرانی را بر زیستگاه های طبیعی وارد آورد.

وی گفت: وقوع آتش سوزی در زیستگاهها و رویشگاهها می تواند دلایل مختلفی از جمله عوامل طبیعی و یا انسانی(عمدی،سهوی) داشته باشد،که اغلب اوقات یک سهل انگاری در ایجاد آتش در طبیعت توسط گردشگران، دامداران و چوپانان محلی به ویژه در روزهای گرم تابستان که پوشش گیاهی مناطق به طور کامل خشک شده است، می تواند باعث ایجاد حریق های گسترده در جنگل ها شود.

خلیلی همچنین در ارتباط با خساراتی که در اثر تخریب مناطق جنگلی ایجاد می شود گفت: هنگامی که یک محدوده جنگلی یا مرتعی طعمه حریق می شود، زادآوری طبیعی جنگل از بین رفته و تنوع زیستی آن منطقه نیز نابود می شود.سیل و فرسایش خاک نیز از جمله معضلاتی است که به دنبال آسیب خوردن جنگل ها و مراتع افزایش می یابد. و این خسارات زمانی اهمیت بیشتری به خود می گیرد که می دانیم بازگرداندن یک اکوسیستم طبیعی به حالت اولیه کاری بسیار مشکل و هزینه بر می باشد و کشور ایران در گروه کشورهای با پوشش کم جنگل قرار گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه گفت: برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان، تمامی شهروندان به ویژه گردشگران و همچنین دامداران محلی لازم است تا توجه کافی به هشدار های سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشند و از ایجاد آتش در نقاط حادثه خیز جنگل ها خودداری کنند. سامانه ارتباطی ۱۵۴۰ نیز راهی است که شهروندان می توانند حوادث آتش سوزی در رویشگاه های طبیعی را به اطلاع یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برسانند.

در سال گذشته ۵۷ هکتار از مناطق تحت مدیریت آذربایجان غربی دچار آتش سوزی شدند و همین امسال نیز شاهد وقوع آتش سوزی در مناطق حفاظت شده مراکان خوی و تالاب نوروزلو میاندوآب بوده ایم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 978284
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.