مهران زینال زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیر کشت این محصول به دلیل خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی در ماه‌های ابتدایی سال حدود 20 هکتار کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه مرکز خرید تولیدات کشاورزی 'فیرورق' خوی آماده دریافت کلزای کشاورزان به صورت خرید تضمینی است، افزود: این محصول به قیمت تضمینی هر کیلوگرم 28 هزار ریال با همکاری سازمان تعاون روستایی و اداره غله خریداری شده و هزینه آن به حساب کشاورزان واریز می شود.
وی با اشاره به ارقام کشت شده کلزا در خوی، افزود: گارو، هارناس، نپتون، اکاپی، ماراتن، روهان، هارناس، هیدرومیل و دفیوژن از جمله ارقام زیر کشت کشاورزان این شهرستان بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی خوی کشاورزان را به استفاده از کمباین های دارای معاینه فنی و هد برداشت دعوت کرد و گفت: ماشین آلات و ادوات فعال در کاشت و برداشت محصول کلزای شهرستان شامل 10 دستگاه کارنده، 2 دستگاه کمباین بومی و 2 دستگاه کمباین مهاجر و 25 دستگاه سایر ادوات کشاورزی است و به کشاورزان توصیه می شود که از دستگاه های مطمئن جهت برداشت استفاده کنند.
به گفته وی کشت کلزا با هدف تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش ضریب خود اتکایی و جلوگیری از واردات روغن انجام می گیرد.
به گزارش ایرنا هم اکنون یکهزار و 200 هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت کلزاست؛ این محصول به قیمت تضمینی هر کیلوگرم 28 هزار و 665 ریال از کشاورزان خریداری می شود و عامل انگیزشی خوبی برای توسعه برداشت این محصول به شمار می رود.
روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع نظیر زیتون جزو باکیفیت ترین روغن‌های خوراکی است و در کنار آن با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه های روغنی، کنجاله و روغن که بیش از 90 درصد است، کشت این محصول و انواع نظیر آن می تواند از خروج سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری کند.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.