حجت الاسلام جابر شوقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال گذشته 223 میلیارد ریال زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شده بود که پیش بینی می کنیم امسال 77 میلیارد ریال افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در صورت تحقق پیش بینی زکات جمع آوری شده در سال جاری، شاهد رشد قابل توجه 34 درصدی خواهیم بود که بسیار راضی کننده است.
وی بیان کرد: در سال گذشته حدود 88 درصد زکات جمع آوری شده در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرفت که امسال هم با تداوم این روند، نزدیک به 250 میلیارد ریال به این منظور اختصاص می یابد.
مدیر اجرایی زکات در آذربایجان غربی با اشاره به وجود نزدیک به 2 هزار روستای دارای دهیاری در استان ادامه داد: از این تعداد در یکهزار و 700 روستا شامل 85 درصد کل روستاها، شورای زکات تشکیل شده که این شوراها نقش بسیار موثری در جمع آوری زکات داشته است.
به گزارش ایرنا، زکات در آذربایجان غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می گیرد.
زکات در لغت به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ 2 به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می گیرد.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.