'یوسف حسن زاده' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قلعه سردار مثل سایر محوطه هایی که در بافت و ساختار شهری قرار گرفته در دوره قاجار بنا به دستور حاکمان محلی به صورت توبره ریزی ساخته شده تا ارگ حکومتی حاکمان قاجار روی آن ساخته شود.
وی اضافه کرد: بر اساس مدارک موجود، استقرارهای این محوطه از دوره مفرغ شکل گرفته و استقرار در آن تا دوره قاجار که ارگ حکومتی حاکمان بوکان بوده، تداوم داشته است.
حسن زاده هدف از انجام این کاوش را مستند نگاری و مطالعه توالی استقراری این محوطه از کهن‌ ترین لایه‌ها تا به امروز اعلام کرد و افزود: متاسفانه در سال های اخیر تجاوزهای متعددی با اهداف خیابان کشی، ساخت پاساژ و فضاهای تجاری به عرصه این محوطه تاریخی صورت گرفته است.
وی گفت: با مجوز صادر شده از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تهران، گروه کاوش و رییس گروه پژوهشی موزه ملی میراث فرهنگی، برنامه کاوش و لایه نگاری آن تا اول مرداد ماه ادامه می یابد و علاقه مندان می توانند از ساعات 6 و 30 دقیقه تا 13 از کاوش ها بازدید کنند.
رییس گروه پژوهش موزه ملی ایران گفت: قلعه سردار بوکان در سال 1247 به نام قلعه تپه به شماره 570 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و اکنون در مرکز شهر بوکان در استان آذربایجان غربی قرار دارد.
به گزارش ایرنا، قلعه سردار یا اَرگ بوکان در سال ۱۸۶۸ میلادی و ۱۲۴۷ شمسی توسط 'عزیزخان مکری' سردارکل عساکر منصوره و فرمانده کل قوای ایران در حکومت ناصرالدین شاه قاجار بنا شد.
بخش‌های دیگر این ساختمان توسط فرزندان و نوادگان او تکمیل و گسترش یافته و بر روی تپهٔ تاریخی بنا نهاده شده است که در طول زمان مکانی برای اجرای سیاست‌های دولت‌ها بوده و در بین عشایر و طوایف کُرد این قلعه از اعتبار خاصی برخوردار بوده است؛ ارتفاع این ارگ از سطح زمین ۱۳ تا ۱۵ متر و طول آن ۳۰ متر است.
شهر باستانی بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و در داخل و اطراف شهر آثار باستانی فراوانی کشف و به ثبت ملی رسیده است.
7510/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.