توکل حیدری روز یکشنبه در نخستین دوره علمی آموزشی استانی با رویکرد کاهش جمعیت کیفری و مجازات های جایگزین در خوی افزود: در قالب این طرح، مجرمان دارای شرایط درج شده در قانون، با کنترل الکترونیکی در یک مکان محدود و در کنار خانواده دوران حبس خود را سپری می کنند.
وی اضافه کرد: رفع ابهامات احکام رد مال از دیگر دستاوردهای احکام مجازات جایگزین حبس در آذربایجان غربی است و در این راستا با همکاری قضات، آمار زندانیانی که به علت ابهام در رد مال بعد از حکم قانونی در زندان می مانند، 75 درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال 1392 در جرایم غیر مهم به جای حکم حبس می توان در احکام از مجازات جایگزین حبس همچون مشارکت در ارائه خدمات عمومی در شهرداری ها، منابع طبیعی و محیط زیست استفاده کرد.
رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به دستاوردهای مجازات جایگزین حبس در استان گفت: با اجرای طرح های این بخش، کسانی که با قرار تأمین در زندان های استان هستند، در استان کمتر از میانگین کشوری است.
حیدری افزود: علاوه بر آن، در حال حاضر میانگین نسبت متهمان به زندانیان در کشور 22 درصد است که این رقم در استان به حدود 15 درصد می رسد.
میرعلی اکبر بنی هاشمی مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی تربیتی آذربایجان غربی نیز در این دوره علمی آموزشی از افتتاح مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی زندانیان شمال استان با ظرفیت 500 نفر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: راه اندازی این مرکز می تواند زمینه بهبود وضعیت زندان ها و زندانیان دارای شرایط را فراهم کند.
به گزارش ایرنا، مجازات های جایگزین حبس از جمله موارد مهم در جلوگیری از افزایش جمعیت زندانیان به شمار می رود که در بسیاری موارد، در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
در سال های اخیر، این مجازات ها در ایران نیز به اجرا در می آید.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.