ناصر قره پاپاق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرداخت 50 درصد از بهای کلزای خریداری شده از زارعان از 2 هفته گذشته آغاز شده است.
وی ادامه داد: میزان خرید نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد 2 برابری در سال جاری مواجه شده است.
وی بیان کرد: در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و دستیابی به خودکفایی تولید کلزا در نقده امسال حدود 850 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت این دانه روغنی اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی نقده با بیان اینکه پیش بینی می شود 2 هزار و 700 تن کلزا در این شهرستان تولید شود، گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا 2 هزار و 860 ریال تعیین شده است.
قره پاپاق افزود: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در استان از 25 خرداد ماه شروع شده و تا زمانی که کلزا توسط کشاورزان فروخته شود، خرید تضمینی ادامه دارد.
وی با بیان اینکه کشت کلزا از نظر مصرف آب مقرون به صرفه است، اضافه کرد: این گیاه با هدف تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی برای محصولات آب بر است.
به گزارش ایرنا، نقده دارای 20 هزار و 396 هکتار زمین زراعی آبی، 29 هزار و 325 هکتار زمین دیمی، هفت هزار و 606 هکتار زمین باغی و 42 هزار هکتار اراضی ملی است.
شهرستان 110 هزار نفری نقده با 92 روستای تابعه در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی شهر ارومیه قرار دارد.
افزایش کشت کلزا به عنوان یکی از دانه های روغنی پرمصرف به منظور خودکفایی و گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می رود که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصولی راهبردی که می تواند در حل مشکلات اقتصاد مادر آذربایجان غربی /کشاورزی/ و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.
کشت کلزا که از سالیان دور گذشته در کشورهای اروپایی رواج داشته تنها چند سالی است که به صورت گسترده در ایران و آذربایجان غربی کشت می شود و کارشناسان معتقدند که کشت آن در مدت زمان کوتاهی در این استان مستعد توسعه می یابد.
کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه های روغنی از جمله کلزاست.
در حالی که سالانه بیش از 55 میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می آید، میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از 300 هزار تن در سال برآورد می شود که این رقم نیز در سال های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.
این در حالی است که روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع نظیر زیتون جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است و در کنار آن با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه های روغنی، کنجاله و روغن که بیش از 90 درصد است، کشت این محصول و انواع نظیر آن می تواند از خروج سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری کند.
علاوه بر آن، تعداد اعمال جراحی قلب در ایران با جمعیت 80 میلیون نفری 16 برابر چین با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری بوده که بخش عمده ای از این امر به استفاده از چربی های اشباع در غذای مردم مربوط است و کلزا در این زمینه نیز اثرگذار است.
به گفته کارشناسان، آذربایجان غربی از جمله استان های ممتاز و دارای ظرفیت تولید این محصول در کشور به شمار می رود و با توجه به شرایط خاکی فوق العاده این استان، امکان تولید بیشتر با راندمان چندین برابری نسبت به زمان حاضر در این استان وجود دارد.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.