سعید احمدآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدت مشابه سال گذشته 31 هزار تن کالا به ارزش 13 میلیون دلار صادر شده بود که امسال از نظر حجم 2.6 برابر و از نظر ارزش بیش از سه و نیم برابر شده است.
وی بیان کرد: سیمان پاکتی، مواد شوینده و بهداشتی، پوکه معدنی، مواد غذایی و آشامیدنی، آبگرمکن، ایزوگام، مصنوعات پلاستیکی، فلزی و شیشه ای در بخش صنعتی و میوه و صیفی جات در بخش کشاورزی بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به پایین بودن هزینە حمل و نقل، ترافیک روان کامیون ها و همچنین نزدیکی کیله به شهرهای بزرگ شمال عراق اضافه کرد: استقبال بی نظیری برای صادرات کالا از مرز کیله سردشت وجود دارد.
احمدآبادی ارائه تسهیلات گمرکی و روان سازی صادرات را از دلایل دیگر استقبال صادرکنندگان از این گمرک عنوان کرد و گفت: گمرک سردشت متصل به سامانه جامع امور گمرکی کشور است که در این سامانه صادرکنندگان نیاز به مراجعه حضوری ندارند و بدون مراجعه به گمرک می‌توانند از راه اینترنت امور مربوط به صادرات خود را انجام دهند که در راستای افزایش صادرات، حمایت بیشتر مسوولان را نیاز داریم.
به گزارش ایرنا، از سال 1382 شمسی گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت برای تسریع در صادرات کالاهای کارخانجات و تولید کنندگان داخلی آغاز به کار کرد.
این گمرک با داشتن فاصله 20 کیلومتری با 'قلعه دیزه'، اولین شهر در اقلیم کردستان عراق نزدیکترین گمرک بازارچه با کشور عراق به شمار می رود.
در بازارچه کیله 1٥ غرفه زیر نظر فرمانداری فعالیت کرده و به صورت خرده فروشی اقدام به صادرات کالاهای مجاز می کنند.
سالانه حدود 3 میلیون دلار از همین محل صادر می شود و روزانه 150 مسافر عراقی نیز از بازارچه خرید می کنند.
7562/3093/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.