فرود عسگری دوشنبه شب در جلسه بررسی و رفع مشکلات گمرکی فعالان اقتصادی منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو افزود: فرآیند الکترونیکی شدن امور گمرکی در کشور از چهار سال پیش شروع شده و در حال حاضر مراحل تکمیلی را سپری می کند.
وی اضافه کرد: ارتباط همه نهادهای دخیل در ترخیص کالا با پیاده سازی پنجره واحد تجاری، الکترونیکی شده که این امر تسریع در روند اجرایی این اقدامات را در پی داشته است.
وی ادامه داد: گمرک ایران در بخش تبادل الکترونیکی داده‌ها تجربیات خوبی دارد که نمونه آن اجرای موفق طرح موسوم به 'تیر الکترونیک' است و آمادگی داریم تجربیات خود را در این خصوص به کشورهای علاقه مند منتقل کنیم.
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه پروژه 'تیر الکترونیک' برای نخستین‌ بار در دنیا توسط این گمرک پیاده‌ سازی شده است، بیان کرد: زیرساخت های مناسب زمینه اجرای کامل این پروژه تجاری را بین 2 کشور ایران و ترکیه فراهم کرد.
عسگری از توسعه اجرای پروژه موسوم به تیر الکترونیک توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: در ادامه این پروژه، توانستیم طرح حمل ‌و نقل ترکیبی و چندوجهی تحت‌عنوان پروژه اسلوونی - ایران را برای نخستین ‌بار با موفقیت پیاده‌سازی کنیم.
وی اقدامات زیرساختی انجام شده در منطقه آزاد ماکو را خوب ارزیابی کرد و افزود: مشکلات مربوط به مرز بازرگان به ویژه بازارچه مرزی ساری سو، ورود ماشین آلات سنگین و کامیون به منطقه و مسائل مربوط به ثبت سفارش در این مرز با جدیت مورد بررسی قرار می گیرد تا زمینه حل آنها فراهم شود.
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از توافق برای ثبت سفارش گمرکی توسط دبیرخانه مناطق آزاد کشور برای فعالان اقتصادی این مناطق خبر داد و اضافه کرد: برای پیاده سازی این روند در منطقه ماکو و مرز بازرگان نیز بررسی های لازم انجام می شود و نتیجه آن در اختیار فعالان اقتصادی قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های مرزی کشور بوده و پنج مرز رسمی در این استان فعال است.
منطقه آزاد ماکو نیز که در شمال آذربایجان غربی و در مرز ایران با ترکیه و نخجوان قرار دارد، دارای 2 مرز رسمی شامل بازرگان و پلدشت است.
بازرگان مهمترین مرز زمینی کشور است که سالانه صدها هزار تن کالا از طریق این مرز مبادله می شود.
7132/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.