به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه که در شهرستان نقده از توابع آذربایجان غربی برگزار شد، از عملکرد برخی دستگاه های اجرایی استان نیز انتقاد کرد و افزود: همانطور که دولت به احیای دریاچه حساس است، دستگاه های استانی نیز باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: مدیران کل، اختیارات رییس سازمان در سطح استان را بر عهده دارند و اگر مشکلات پیش رو حل نشود، به ضعف خودشان بر می گردد.
وی با بیان اینکه استاندار نماینده عالی دولت در منطقه است، گفت: مشکلات مربوطه را از طریق استاندار خود حل کرده و از بزرگ کردن آن خودداری کنید.
معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مدیران باید در عمل به وظایف خود جدی تر باشند، بیان کرد: اگر در پاسخ به یک استعلام تعللی صورت می گیرد، نباید طرح به خاطر آن تعطیل شود.
وی در رابطه با طرح انتقال آب از پیرانشهر به دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح در سال 1398 به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از آن سالانه بیش از 630 میلیون مترمعکب آب وارد پیکره دریاچه می شود.
کلانتری گفت: قطره ای از آب این طرح انتقال نباید در بخش دیگری صرف شود و اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی مسوول حفاظت از آب این طرح است.
وی اذعان کرد: اگر اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در حفاظت از آب این طرح کوتاهی کند، مسوولیت حفاظت آن به اداره کل محیط زیست استان های همجوار سپرده می شود.
وی همچنین از برنامه ریزی برای ورود 300 میلیون پساب به دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: دریاچه ارومیه باید تا پایان سال 1406 شمسی احیا شود و در تلاش هستیم تا مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را نیز 40 درصد کاهش دهیم.
به گزارش ایرنا ستاد احیای دریاچه ارومیه نقش هماهنگی برای اجرای طرح های احیا را بر عهده دارد و اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای تکمیل طرح ها در اختیار دستگاه های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی قرار می گیرد.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع ترین زمان ممکن طرح های 44 گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.
نگین آبی آذربایجان در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها، 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.