کامیار داهیم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فاز دوم مایه کوبی تب برفکی دام سبک و سنگین با کمک 84 اکیپ بخش خصوص و نظارت 20 اکیپ دولتی با صرف 10 میلیارد ریال اجرا شده است.
وی با اشاره به به پوشش حداکثری ایمن سازی دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی اضافه کرد: 2 هزار و 464 واحد روستایی و 138 واحد صنعتی تحت پوشش ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد اما باید توجه داشت رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات توسط دامداران در کنار برنامه واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری موثر است.
به گزارش ایرنا بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مسری دام است که در صورت شیوع، خسارت های اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌ کند.
آذربایجان غربی دارای 9 میلیون راس دام اعم از سبک و سنگین و انواع طیور و ماکیان است.
مرزی بودن استان و واقع شدن در کریدور مهاجرتی پرندگان باعث شده است تا دام ها و طیور استان بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند و به نمونه برداری مستمر نیازمند باشند.
همه ساله جمعیت دام های سنگین در چهار نوبت و دام های سبک در یک نوبت علیه بیماری تب برفکی در استان مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.
تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام های اهلی و حیات وحش دیده می شود؛ تلفات این بیماری در دام های بالغ کم تر اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.