به گزارش ایرنا نماینده مسیحیان، آشوریان و کلدانی ها در مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاحیه جام تموز با اشاره به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی در خصوص ایجاد وحدت و انسجام در بین تمامی ملت ایران، گفت: امام راحل همواره بر جمله داشتن ملت واحد تاکید داشتند.
یوناتن بت کلیا بیان کرد: سخنان گوهر بار حضرت امام خمینی (ره) به همه ما آموخت که ملت ایران از هر قومیت و دین و مذهبی که باشند از حقوقی یکسان و مساوی در کشور بهره مند هستند و با وجود گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان در صلح و صمیمیت در کنار هم زندگی می کنند.
وی افزود: کشورهای مدعی دموکراسی باید نگاه برابر به اقلیت های دینی را از کشور ایران بیاموزند و دنیا بداند که ما در کشوری زندگی می کنیم که آرامش و امنیت بر آن حاکم است.
بت کلیا با اشاره به مساعدت وزرات ورزش و جوانان در خصوص اختصاص 15 میلیارد ریال بودجه به برگزاری جام فرهنگی ورزشی تموز آشوریان جهان در ارومیه گفت: علاوه بر آن 30 میلیون ریال نیز از سوی وزارت نفت برای اجرای این مسابقات اهدا شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در آیین افتتاح این جشنواره بیان کرد: بر اساس قانون اساسی ایران و در اصول 13 و 19 آزادی اقلیت های مذهبی کشور در انجام فرایض دینی آنان به رسمیت شناخته شده و این نشان از اجرای عدالت و حقوق بشر در ایران است.
حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، برگزاری جشنواره جام تموز را نشانه اتحاد بین اقوام و ادیان ایرانی بر شمرد و گفت: همه ما جزو ملت ایران هستیم و تاریخچه و هویت مشترکی داریم و کلمه اقلیت های قومی و مذهبی در واقع معنی کمیتی دارد.
وی بیان کرد: رنگین کمان اقوام و ادیان الهی ایران باید آنقدر کمرنگ و کمرنگتر شود تا همه رنگ ها در یکدیگر حل شوند و رنگ وحدت به خود بگیرد.
حجت الاسلام خدایاری گفت: پیشینه وحدت در اسلام به زمان دولت مدینه فاضله برمی گردد و در آن زمان هر قوم یا ملتی با هر دین و مذهبی از آزادی کامل برخوردار بودند.
وی افزود: هر کسی که شناسنامه ایرانی دارد دارای حقوق یکسان و برابر با سایر هموطنان خود است و در این میان قومیت و دین و مذهب او را از حق ایرانی بودنش محروم نمی کند.
رییس انجمن آشوریان ارومیه نیز در این مراسم گفت: جام تموز از 18 سال پیش به همت نماینده آشوریان در مجلس و با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت بین المللی اجرا می شود و برگزاری آن نعمت آزادی و استقلال اقلیت های دینی را به نمایش گذاشته است.
استنلی سیمونز بیان کرد: چندین سال است که امنیت به رویایی دست نیافتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده و هزاران انسان بی گناه به دلیل قدرت طلبی استکبار جهانی و ایجاد تفرقه و نفاق از خانه و کاشانه خود دور هستند ولی در این میان کشور ایران به عنوان تنها کشور امن منطقه همچون نگینی می درخشد.
وی افزود: جامعه آشوریان با بهره گیری از تجربه های متعدد تاریخی خود فرهنگ و تعامل بین ادیان و مذاهب را مهمترین و تاثیرگذارترین شیوه برون رفت از انسداد سیاسی و گفتمانی می داند و همواره در پی استفاده از این ابزارها در پی تلطیف کردن روابط جهانی بوده که برگزاری جام بین المللی تموز نمونه بارز آن است.
به گزارش ایرنا مشعل هیجدهمین دوره جشنواره بین المللی جام تموز آشوریان جهان توسط «ملوین نجاریان» تنیسور ملی پوش و نونهال ارومیه ای روشن شد.
این جشنواره با حضور 250 ورزشکار در قالب 30 تیم ورزشی در رده های سنی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان از 28 تیر تا چهارم مرداد سال جاری برگزار می شود.
رقابت های ورزشی هیجدهمین دوره از جشنواره فرهنگی ورزشی آشوریان در 6 رشته والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس روی میز، شطرنج و تنیس خاکی مردان و زنان از عصر امروز / جمعه 29 تیر ماه جاری/ آغاز می شود.
تموز چهارمین ماه آشوریان و به عنوان ماه شکرگزاری، فراوانی و نعمت است و در این ماه کشاورزان با برداشت محصولات کشاورزی خود به وفور نعمت می رسند.
جام تموز آشوریان از 33 سال قبل تاکنون در شهر ارومیه برگزار شده است اما از سال 1379 به صورت بین المللی با حضور تیم های خارجی برگزاری می شود.
3072/7156
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.