مجید پاتو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان خسارت این آتش سوزی فقط در بخش تولید علوفه بیش از 300 میلیون ریال است و سایر جنبه های زیست محیطی ناشی از عواقب آتش سوزی هنوز برآورد نشده است.
وی ادامه داد: افزایش دمای هوای، خشک شدن مراتع و سهل انگاری عوامل انسانی علت عمده آتش گرفتن مراتع است.
وی با اشاره به اینکه آتش سوزی موجب تخریب مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی می شود، بیان کرد: فرهنگ سازی برای جلوگیری از رفتارهایی که موجب بروز آتش سوزی در طبیعت می شود، ضروری است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهاباد از شهروندان و دوستداران طبیعت خواست از روشن کردن آتش در مناطق مرتعی و جنگلی برای جلوگیری از آتش سوزی خودداری کنند.
وی ادامه داد: در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستید با رعایت فاصله از درختان اقدام کنید و اطراف محل مورد نظر را از گیاهان علوفه ای خشک شده پاک کنید.
پاتو با بیان اینکه در زمانی که باد می وزد احتمال پخش شدن آتش چند برابر می شود، گفت: شهرداری و دهیاری ها از آتش زدن زباله ها خودداری کرده و در صورت اقدام به این کار پوشش گیاهی اطراف زباله را به عرض 10 متر پاک کنند.
وی همچنین از شهروندانی که برای تفریح به طبیعت می روند خواست، درپایان تفریح و پخت غذا و آماده کردن چای به وسیله خاک و آب، آتش را خاموش و زغال را از بین ببرند.
وی بیان کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف یا آتش‌سوزی به شماره تلفن رایگان 1504 اطلاع رسانی کرده و منابع طبیعی را در حفاظت از این سرمایه های ملی یاری کنید.
به گزارش ایرنا سال گذشته نیز 60 هکتار از مراتع شهرستان مهاباد در آتش سوخته بود.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
3093/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.