ناصر آقایاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارزش زیالی این میزان کلزای خریداری شده 190 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: 60 میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان در این خصوص تاکنون پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: دانه روغنی کلزا در 6 مرکز خرید شرکت غله از کشاورزان آذربایجان غربی خریداری می شود.
مدیرعامل شرکت غله آذربایجان غربی گفت: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا دراستان از25 خرداد ماه گذشته شروع شده و تا زمانی که کلزا توسط کشاورزان فروخته شود، خرید تضمینی ادامه دارد.
آقایاری افزود: خرید تضمینی کلزا امسال نسبت به سال 1396 حدود 65 درصد بیشتر شده است.
به گزارش ایرنا، کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می رود که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصولی راهبردی که می تواند در حل مشکلات اقتصاد مادر آذربایجان غربی /کشاورزی/ و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.
کشت کلزا که از سالیان دور گذشته در کشورهای اروپایی رواج داشته تنها چند سالی است که به صورت گسترده در ایران و آذربایجان غربی کشت می شود و کارشناسان معتقدند که کشت آن در مدت زمان کوتاهی در این استان مستعد توسعه می یابد.
کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه های روغنی از جمله کلزاست.
در حالی که سالانه بیش از 55 میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می آید، میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از 300 هزار تن در سال برآورد می شود که این رقم نیز در سال های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.
این در حالی است که روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع نظیر زیتون جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است و در کنار آن با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه های روغنی، کنجاله و روغن که بیش از 90 درصد است، کشت این محصول و انواع نظیر آن می تواند از خروج سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری کند.
علاوه بر آن، تعداد اعمال جراحی قلب در ایران با جمعیت 80 میلیون نفری 16 برابر چین با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری بوده که بخش عمده ای از این امر به استفاده از چربی های اشباع در غذای مردم مربوط است و کلزا در این زمینه نیز اثرگذار است.
به گفته کارشناسان، آذربایجان غربی از جمله استان های ممتاز و دارای ظرفیت تولید این محصول در کشور به شمار می رود و با توجه به شرایط خاکی فوق العاده این استان، امکان تولید بیشتر با راندمان چندین برابری نسبت به زمان حاضر در این استان وجود دارد.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.