کریم حسین زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صبح امروز آیین مذهبی عشای ربانی نیز به عنوان یکی از بخش های این مراسم نظیر سال های گذشته با حضور مقامات و مسوولان استانی و همچنین ارامنه ایران و کشورهای خارجی برگزار شده است.
وی با تاکید بر اینکه این آیین تا روز شنبه /بیست و سوم تیرماه/ ادامه می یابد، افزود: شرکت پنج تا 6 هزار نفر از ارامنه جهان در این آیین مذهبی قابل پیش بینی است.
وی اضافه کرد: ایجاد درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده ای، آتش نشانی، راهداری و پلیس راه در زمان برگزاری این مراسم و راه اندازی غرفه های سیار برای فروش مواد غذایی مورد نیاز زایران از جمله تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری این آیین است.
به گزارش ایرنا مراسم مذهبی باداراک به صورت سالانه با حضور ارامنه از کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برگزار می‌ شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.
ریشه این آیین بین المللی به آخرین شامی برمی‌گردد که مسیح (ع) در شب دستگیری خود توسط سربازان رومی با حواریون خورده و از آنجا که یکی از آنان با نام تاتاووس مقدس در قره کلیسا دفن شده، این کلیسای باستانی از اهمیت ویژه ای برای ارامنه برخوردار است.
ارامنه ایران و جهان در این آیین اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید فرزندانشان را به جا می آورند و تعداد شرکت کنندگان و ملیت های آنان نیز متغیر است.
ارامنه بر این عقیده هستند که تعمید فرزندانشان در نخستین کلیسای مسیح و محل شهادت حواری آن حضرت همراه با خیر و برکت همراه است و گروه دیگری نیز فرزندان 15 تا 20 ساله خود را با نذر و نیت در آنجا غسل می دهند.
روزهای توقف خانواده ها در قره کلیسا برای برگزاری آیین باداراک متفاوت است؛ آنان طبق رسم باید سه روز در آنجا بمانند ولی کسانی که از راه دور به آنجا رفته اند، گاهی بیش از سه روز می مانند و خانواده هایی هم که راهشان نزدیک است، شاید در روز دوم به این کلیسای باستانی بروند.
بنای قره‌کلیسا (کلیسای تاتائوس مقدس) جزو 9 اثر ثبت شده جهانی ایران و 2 اثر ثبت شده جهانی آذربایجان غربی است و بیشتر صاحب‌ نظران آن را قدیمی‌ترین کلیسای جهان می دانند.
قره‌ کلیسا در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و بر روی مزار تاتائوس، یکی از حواریون حضرت مسیح(ع) احداث شده است و تاریخچه ساخت آن به عنوان اولین کلیسای جهان مسیحیت بر اساس اسناد موجود به بعد از شهادت تاتائوس مقدس توسط جانشین پادشاه ارمنستان برمی‌گردد.
بعد از شهادت حواری حضرت مسیح (ع) او را در محل کنونی کلیسای تاتائوس به خاک سپرده اند و بعدها روی قبر او نمازخانه کوچکی ساخته اند؛ این نمازخانه در قرن هفتم میلادی به کلیسای بزرگ و مجللی تبدیل شده است.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.