به گزارش ایرنا سید محمد صالحی روز چهارشنبه در حاشیه نشست تخصصی ' فرهنگ تعایش و گفت و گو ' به خبرنگار ایرنا افزود: در امر توجه به ظرفیت های قومی و دینی استان کمی کوتاهی شده است و با تکیه بر آن می توان علاوه بر رونق صنعت گردشگری، تعامل خوبی با کشورهای مختلف برقرار کرد.
وی با بیان اینکه در گذشته تا حدودی نسبت به این موضوع نگاه امنیتی وجود داشته است، افزود: در سایه این ظرفیت بهینه می توان زمینه مناسب جهت تعامل با اقوام و مذاهب مختلف را فراهم کرد.
رییس مرکز مطالعات اقوام و ادیان آذربایجان در دانشگاه ارومیه بیان کرد: دانشگاه می خواهد از بعد علمی به موضوع وارد شود تا با راهکارهای عملی شاهد رونق و توسعه استان باشیم.
صالحی با اشاره به برگزاری 'همایش مبانی گفت و گو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب' در ارومیه گفت: دانشگاه ارومیه در آستانه هفته وحدت نسبت به برگزاری این همایش علمی و پژوهشی در سطح ملی اقدام کرده و مشارکت سایر دانشگاه های استان را نیز جلب کرده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه اضافه کرد: در این همایش علمی راهکارهای عملی وحدت بین اقوام و مذاهب، مقالات علمی و سخنرانی های مهمی ارایه می شود.
صالحی افزود: آذربایجان غربی به لحاظ دارا بودن قومیت های مختلف از ظرفیت بالایی در برخی از حوزه های اقتصادی برخوردار بوده و سالیان سال است که در این دیار اقوام مختلف به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کرده اند.
وی از رسانه ها خواست تا در انعکاس این همایش همکاری لازم را داشته باشند و به نحو مطلوبی برنامه های مختلف این همایش را به جامعه انتقال دهند.
به گزارش ایرنا همایش 'مبانی گفت و گو و راه کارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب' در آبان سال جاری در دانشگاه ارومیه برگزار می شود.
مبانی گفت و گو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب، مبانی نظری گفت و گو و مولفه های وحدت، آسیب شناسی وحدت اقوام و مذاهب، جایگاه حقوق شهروندی از منظر ادیان و مذاهب، رویکرد ادیان الهی به مساله هویت انسانی، تربیت اخلاقی و نقش آن در تقریب اندیشه های دینی و مذهبی، نقش تربیت دینی و تاثیرآن در شکل گیری اندیشه های دینی و مذهبی و ایجاد زمینه های تعامل و فرهنگ احترام به تفاوت های قومیتی و مذهبی از جمله محورهای این همایش است.
مهلت ارسال مقالات به این همایش تا 31 شهریور سال جاری است؛ آذربایجان غربی را سرزمین رنگین کمان اقوام و ادیان نامیده اند و وجود قومیت ها و مذاهب مختلف اعم از کرد و ترک و آشوری و ارمنی جلوه زیبایی به این استان بخشیده است.
این قومیت ها در تمام عرصه ها یکپارچه حرکت کرده و دوشادوش هم صحنه های به یاد ماندنی را در دوران دفاع مقدس و در مبارزه با گروهک های تروریستی در منطقه خلق کرده اند.
آیین مذهبی ارامنه جهان که به صورت سالانه در قره کلیسای چالدران برگزار می شود و عده زیادی از مسیحیان از اقصی نقاط جهان برای حضور در این آیین به آذربایجان غربی سفر می کنند، تنها نمونه ای از ظرفیت های دینی و قومی این استان مرزی است که با تکیه بر آن می توان اقتصاد استان را متحول کرد.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.