مرتضی فرامرزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه هم اکنون 6 سازمان مردم نهاد در نقده فعالیت دارد، افزود: سه سازمان ثبت شده و بقیه نیز در حال دست ثبت است.
وی ادامه داد: این سازمان ها در زمینه های فرهنگی، ایثارگران، امور خیریه، آموزش زنان روستایی و محیط زیست فعالیت می کند.
فرماندار نقده افزود: توسعه سازمان های مردم نهاد مورد توجه ویژه دولت قرار دارد و توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و توسعه مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی از اهداف مهم گسترش سازمان های مردم نهاد است.
فرامرزی بیان کرد: کاهش دخالت دولت در مباحث غیرحاکمیتی، بهره مندی از نقطه نظرات سمن ها در پیشبرد بهینه امور و توسعه خلاقیت و بهره وری توسط سمن ها و توسعه فرهنگ مشارکت مردمی در جامعه از دیگر اهداف دولت برای توسعه سمن ها در جامعه است.
به گزارش ایرنا آئین نامه اجرایی تاسیس سازمان های غیردولتی در سال 84 (هیأت وزیران) موضوع فعالیت این سازمان ها را مشتمل بر یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امورخیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیب دیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظایر آن دانسته است.
اسلام تشکیل اجتماعاتی در قالب حلقه های معرفتی و حضور در مسجد را به عنوان یکی از راهکارها جهت تقویت جامعه اسلامی معرفی کرده است؛ علوم روز نیز بر وجود اجتماعات و همکاری در کارها تاکید دارد زیرا تقویت جامعه در همکاری آحاد جامعه با یکدیگر شکل می گیرد.
بر این اساس جامعه امروزی در حال تجربه سبک جدیدی از زندگی با استفاده از ابزارهای نوین است و این سبک نشات گرفته از حضور مردم در مدیریت فضاهای اجتماعی است؛ فعالیت هایی که در قالب مجموعه های مردم نهاد با عنوان سمن یا NGO ظهور می یابد.
با این وجود سابقه تصویب قانون برای تشکیل سازمان های مردم نهاد به سال 84 و آخرین روزهای دولت هشتم بر می گردد که پس از آن تشکل هایی به منوال فعلی ایجاد شده است.
طبق آمار رسمی تعداد سازمان های مردم نهاد در دولت یازدهم در کشور با رشد جهشی مواجه بوده و روند استفاده از توان مردمی در راستای توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی کشور با شتاب بسیار زیاد ادامه دارد.
سمن ها در گستره فعالیت ملی، استانی و شهرستانی برای رسیدن به اهداف مختلفی چون بهبود وضعیت محیط زیست، رسیدگی به سطح رفاه اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه، اشتغال، ازدواج و عواملی از این قبیل تشکیل می شود و برای رسیدن به اهداف خود از ارتباطات اداری و بسیج مردمی استفاده می کند.
سازمان های مردم نهاد در اصل مردمی و غیرسیاسی است و نیازهای خود را از طریق کمک‌های مردمی، کمک‌های مالی از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و درآمد حاصل از فعالیت‌های سازمان در چارچوب اهداف آنها تامین می کند و کیفی گرایی دغدغه اصلی سردسته های آنان در زمان حاضر به شمار می رود.
تعداد سازمان های مردم نهاد آذربایجان غربی نیز از 50 سمن در سال 92 به 309 سمن در سال جاری رسیده که این امر در راستای سیاست دولت تدبیر و امید در توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد و توسعه‌‎ مشارکت‌های اجتماعی و فرهنگی است.
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.