علی عیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 273 هزار هکتار از اراضی گندم استان به کشت گندم دیم و 95 هزار هکتار گندم آبی اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود تا 630 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری شود.
عیدی ادامه داد: تعداد مراکز خرید گندم استاندارد بهداشتی مجهز به باسکول نزدیک به 60 مرکز بوده که 30 مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی و 27 مرکز خرید متعلق به شرکت غله و خدمات بازرگانی است.
وی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و 2 درصد افت غیر مفید حداکثر تا 2 درصد سن زدگی و رطوبت 12 درصد، 13 هزار ریال تعیین شده است.
عیدی بیان کرد: آذربایجان غربی با وجود کشت سنتی در بخش تولید گندم جزو 10 استان برتر است و می توان با بکارگیری فناوری های نوین در مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم به نتایج مطلوب تری در بهره وری دست یافت.
وی اضافه کرد: بارش های مناسب از عوامل تولید گندم باکیفیت بوده و با توجه به پراکنش مناسب بارندگی های بهاره در سال زراعی جاری، مزارع گندم از پوشش بسیار مطلوبی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه گندم آبی آذربایجان غربی نیز دارای عملکرد مطلوبی است، افزود: ارقام گندم آبی استان شامل زرین، شهریار و الوند و ارقام دیم نیز شامل سرداری، آذر 2 و رصد است.
عیدی گفت: بزرگترین گندمزارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد.
به گزارش ایرنا برداشت 754 هزار تن محصول از مزارع گندم استان در سال زراعی جاری پیش بینی می شود و خرید تضمینی نیز تا 20 شهریور سال جاری در استان ادامه می یابد.
سالانه حدود 600 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از زارعان به صورت تضمینی خریداری می شود و سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری حدود 368 هزار هکتار است.
آذربایجان غربی دارای 700 هزار تا یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که 50 درصد آن سالانه به کشت گندم اختصاص می یابد.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.