به گزارش ایرنا، تغذیه مهمترین عامل در بهبود وضعیت سلامتی یا بدتر کردن شاخص های سلامت در بین افراد مختلف جامعه است و طبق آموزه های اسلامی و یافته های طب سنتی و مدرن، مهمترین شاخص سلامت هر فرد به میزان و نوع دریافت او از غذاهای مختلف برمی گردد.
کنترل استفاده از مواد غذایی پرخطر برای آحاد جامعه به ویژه افراد بزرگسال و کهنسال از جمله مواردی است که می تواند از بروز بیماری های مختلف مزمن از جمله دیابت، فشار خون بالا، چاقی و بیماری های ثانویه نظیر مشکلات قلبی عروقی، سکته های مغزی و قلبی و حتی مرگ بکاهد.
به منظور کاهش استفاده از مواد غذایی پرخطر و کاهش کالری ورودی به بدن، برچسب های نشانگر رنگی در کشور طراحی شده که با تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی همه مواد غذایی می شود و شهروندان می توانند با مطالعه این برچسب و مشاهده رنگ های مختلف بر روی آن، مواد غذایی مناسب خود را انتخاب و خریداری کنند.
قند، نمک و چربی در کنار میزان کالری از جمله مواردی است که در برچسب های نشانگر رنگی تغذیه به آن توجه شده و میزان خطر ورود هرکدام از این مواد به بدن نیز نشان داده شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به برچسب نشانگر رنگی تغذیه ای عاملی موثر در جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر است.
جلال غفارزاده افزود: خانواده ها در هنگام خرید محصولات بسته بندی و مواد غذایی مورد نیاز به اطلاعات موجود در برچسب نشانگر رنگی تغذیه ای که به رنگ های قرمز، زرد و سبز است، باید توجه ویژه داشته باشند تا سلامت در انتظار آنان باشد.
وی بیان کرد: به دلیل اهمیت بیماری های غیرواگیر، سازمان بهداشت جهانی در خصوص توجه به مواد غذایی مصرفی هشدار داده که در بین کشورها، ایران نخستین کشوری است که موفق به اجرای طرح نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی بسته بندی محصولات غذایی شده است.
وی اضافه کرد: نشانگر رنگی تغذیه‌ای این امکان را به خریدار می‌دهد که نوع تغذیه خود را متناسب با رژیم غذایی و وضعیت جسمانی خود انتخاب کند.
غفارزاده افزود: در سال های گذشته وجود غذای کافی و بهداشت مواد غذایی دارای اولویت و اهمیت بود ولی اکنون علاوه بر بهداشت مواد غذایی، تناسب غذا و میزان مواد اولیه موجود نیز دارای ارزش ویژه است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: افزایش روزافزون بیماری های غیر واگیر در دنیا هشداردهنده است و در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، بیماری‌ های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی- قلبی و انواع سرطان مهمترین علت مرگ و میر در جهان و ایران به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: الگوی غذایی نامناسب به صورت مصرف زیاد قند، نمک و چربی مهمترین دلیل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است و پیامد مصرف زیاد مواد قندی و چربی و روغن، اضافه وزن و چاقی است.
مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی نیز گفت: نشانگر رنگی تغذیه ای بر روی بسته بندی تمامی محصولات غذایی و آشامیدنی در استان درج شده است.
قادر حاجی قلیزاده افزود: برچسب گذاری تغذیه ای اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات خوراکی با خریداران و مصرف کنندگان است و این برچسب گذاری امکان اطلاع رسانی سریع را به مصرف کنندگان انواع محصولات می دهد.
وی اضافه کرد: با توجه به نیاز مصرف کنندگان در سنین مختلف و همچنین به دلیل تنوع مواد غذایی در کشور، بحث برچسب گذاری محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: هر محصول غذایی و آشامیدنی که ملزم به درج نشانگر رنگی تغذیه ای است، بدون درج این نشانگر مجاز به عرضه در بازار نیست و برچسب گذاری تغذیه ای بر روی تمامی مواد غذایی بسته بندی شده آماده فروش اعم از تولید داخل و وارداتی مشمول اخذ پروانه ساخت، پروانه بهداشتی ورود و شناسه نظارت و مشاغل خانگی مطابق با قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج می شود.
وی گفت: پنج فاکتور شامل چربی، اسید چرب ترانس، نمک، قند و کالری به شکل چراغ راهنمای سه رنگ (سبز، قرمز و زرد) روی محصولات درج می شود که رنگ سبز حاکی از عدم محدودیت مصرف است.
وی ادامه داد: رنگ زرد نشان احتیاط و رنگ قرمز نیز نشان محدودیت مصرف است.
دکتر علی افشانی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برخی از اجزاء مواد غذایی از قبیل چربی، قند ها یا نمک برای برخی افراد در سنین مختلف یا برای افراد دارای بیماری های مختلف می تواند مفید یا مضر باشد، گفت: به عنوان مثال افراد دارای فشار خون نباید مواد غذایی حاوی نمک زیادی را مصرف کنند و این افراد می تواند با توجه به نشانگر رنگی تغذیه ای، از خرید مواد غذایی با نمک بالا خودداری کنند.
این پزشک ارومیه ای ادامه داد: مصرف کننده از طریق جدول نشانگرهای رنگی مصرف کننده میزان مصرف قند، نمک، چربی و اسید چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده های غذایی دریافت می کند را می داند و از این طریق رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می کند.
وی تاکید کرد: داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع در پیشگیری از ابتلا و محدود کردن بیماری های مزمن بسیار موثر است و از نکات مهم در یک رژیم غذایی سالم کنترل میزان دریافت روزانه قند و نمک و چربی و انژی (کالری) به شمار می رود که به همین دلیل سازمان غذا و دارو کلیه کارخانجات مواد غذایی را ملزم به درج جدول نشانگر رنگی بر روی بسته بندی محصولات خود کرده است.
وی تاکید کرد: در کنار الزام کارخانه های تولیدی برای استفاده از این نشانگر رنگی، توجه مردم به این نشانگر نیز بسیار حائز اهمیت است و شهروندان باید توجه ویژه ای به این امر داشته باشند.
وی ادامه داد: برخی افراد که بیماری های زمینه ای نیز دارند، در هنگام خرید به این نشانگر توجه نمی کنند و همین امر میزان قند یا فشار خون آنان را بالا می برد؛ در حالی که اگر در هنگام خرید، رنگ قرمز بر روی واژه قند یا نمک محصول را می دیدند، آن را خریداری نمی کردند.
دکتر افشانی اضافه کرد: خرید آگاهانه محصولات تولیدی می تواند در توسعه بهداشت و سلامت جامعه موثر باشد و در این خصوص اهتمام خانواده ها و خریداران مهمترین اصل به شمار می رود.
به گزارش ایرنا با توجه به الزام قانونی برای تولیدکنندگان، مردم نیز باید در راستای حفظ سلامت، خود را ملزم به توجه به این نشانگر تغذیه ای کنند تا شاخص های سلامتی روز به روز افزایش یابد.
8137 /3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.