به گزارش ایرنا با نگاهی اجمالی به تاریخچه فعالیت های ورزشی در آذربایجان غربی در می یابیم که پیشینه فوتبال در شهر ارومیه به 57 سال پیش برمی گردد؛ نخستین مسابقه رسمی فوتبال در خرداد ماه سال 1338 بین تیم کلنی ارومیه با راه آهن تبریز در زمین خاکی ورزشگاه تختی امروزی برگزار شد که این بازی با نتیجه پنج بر صفر به نفع ارومیه رقم خورد.
نخستین باشگاه ورزشی در ارومیه نیز با نام استقلال (تاج سابق) فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن تیم های آشور، آرارات، صنعت نفت و مدرن اسپرت نیز وارد عرصه شدند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تیم آذریجان غربی برای اولین بار در مسابقات منطقه ای با حضور تیم های همدان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی شرکت کرد.
در سال 1368 تیم پاکدیس ارومیه با کسب مقام قهرمانی، زیرگروه کشور شد و به لیگ دسته یک راه یافت، این تیم حضور پر قدرتی در رقابت های دسته یک داشت و در بازی های رفت توانست نایب قهرمان نیم فصل شود ولی در دور برگشت مسابقات با توجه به حضور تیم هایی همچون استقلال تهران، دارایی تهران، صنعت نفت آبادان، ماشین سازی تبریز و اصفهان در مکان هشتم جدول رده بندی جای گرفت.
ولی 1369، سال تلخی برای فوتبال استان بود و بروز اختلاف هایی در سطح مدیریتی باعث شد که مربیان و سرپرستان تیم از سمت خود کناره گیری کنند و بر اثر همین اختلاف ها تیم آذربایجان غربی با تزلزل و مشکلات زیادی روبرو شود و به زیر گروه سقوط کند.
از سال 1370 تا 1372 فوتبال استان در زیر گروه کشور بود تا اینکه در سال 1372 فدراسیون مسابقات را به صورت دسته های یک، دو و سه برگزار کرد و تیم استانداری در مسابقات دسته سه با تیم های استقلال تهران، ابومسلم خراسان، شموشک نوشهر، شاهد کرج و راه آهن شاهرود هم گروه شد و به علت تفاضل گل کمتر نسبت به تیم شموشک نتوانست به دسته های بالاتر صعود کند.
در سال 1373 تیم وحدت استانداری باز هم به دلیل بروز اختلاف های مدیریتی نتوانست نتایج خوبی کسب کند و حتی تعویض کادر مربیگری نیز کارساز نشد و تیم به زیرگروه سقوط کرد.
در سال های 1376 و 1377 تیم های فجر ارومیه و وحدت مهاباد در لیگ دسته 2 کشور حضور داشتند ولی باز هم به دلیل اختلاف سلیقه، باشگاه فجر از حمایت مالی کنار کشید و حمایت را به ایران خودرو واگذار کرد ولی این شرکت نیز پس از یکسال از حمایت خود سرباز زد و دوباره موجبات سقوط تیم فراهم شد.
در یک نگاه اجمالی می بینیم که فوتبال در این منطقه دستخوش دگرگونی های فراوانی شده و سوء مدیریت و بی توجهی باعث شده است تا پس از گذشت نیم قرن از آغاز فعالیت این رشته در استان هنوز نتوانیم در لیگ های کشوری حضور داشته باشیم و این امر جای بسی تاسف دارد.
در شهریور سال 1389 ابراهیم بازیان، شهردار وقت وعده خرید قطعی امتیاز یکی از تیم های دسته یک فوتبال کشور و تاسیس باشگاه با تولیت شهرداری ارومیه را داد و اذعان کرد که به زودی شاهد حضور تیم ارومیه ای در رقابت های لیگ دسته یک جام آزادگان خواهیم بود ولی با گذشت هشت سال هنوز این وعده عملی نشده است.
پس از آن از سال 1390 تاکنون تلاش مسوولان هیات فوتبال استان برای خرید امتیاز تیم دسته یکمی همواره با مشکل مواجه شده است.
در سال 1393 فدراسیون فوتبال ایران با درخواست استان هایی که در لیگ های برتر و دسته های یک و 2 صاحب نماینده ای نبودند، تصمیم گرفت 10 تیم به مجموع تیم های لیگ دسته 2 اضافه کرده و 10 استان از جمله آذربایجان غربی را صاحب تیم کند.
هر چند یکی از مشکلات اساسی فوتبال آذربایجان غربی، نبود باشگاهی با ساختار حرفه ای در این استان بود و شهرداری ارومیه هم هیچ قصدی برای تیم داری در رشته فوتبال نداشت ولی در نهایت تصمیم بر این شد که امتیاز این تیم به باشگاه شهرداری ارومیه واگذار شود.
این تیم طی سه سال حضور خود در لیگ دسته 2 کشور به جز اولین سال در ادامه نتایج قابل قبولی کسب نکرد و با مشکلات عدیده ای از جمله تغییرات چند باره در کادر فنی و سرپرستی و مصدومیت بازیکنان و کمبود اعتبارت مواجه شد.
امسال در تصمیمی مشابه مسوولان هیات فوتبال آذربایجان غربی خبر از رایزنی برای خرید امتیاز و انتقال تیم دسته یکمی گسترش فولاد تبریز به ارومیه را دادند و اعلام داشتند که نتیجه نهایی آن چند هفته آینده اعلام می شود.
دبیر هیات فوتبال آذربایجان غربی چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که مسوولان استان سالهاست که برای خرید امتیاز تیم دسته یکمی فوتبال تلاش می کنند ولی تاکنون مشکل نبود زیرساخت ها مانع از این کار شده است.
حسین نیرویار بیان کرد: اگر منتظر بمانیم تا پس از ایجاد زیرساخت صاحب یک تیم دسته یکمی شویم؛ باید مطمئن باشیم که این اتفاق به این زودی نمی افتد پس فوت وقت و دست دست کردن معنی ندارد و باید برای احیای فوتبال استان بی محابا قدم برداریم.
وی ادامه داد: به زودی جلسه انتقال امتیاز تیم دسته یکمی فولاد گسترش تبریز به ارومیه در محل فدراسیون فوتبال برگزار می شود و امیدواریم خبرهای خوشی به گوش فوتبال دوستان برسد.
نیرویار گفت: شهر ارومیه به عنوان مرکز آذربایجان غربی تنها شهری است که زمین چمن فوتبالش نورافکن مصنوعی و پیست تارتان ندارد و این امر جای بسی تاسف دارد.
نیرویار افزود: ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه که دارای زمین چمن مصنوعی و صندلی های تماشاگران بوده، سالهاست که استفاده نمی شود در حالی که فوتبال آذربایجان غربی از نبود زیرساخت ها رنج می برد.
نایب رییس فوتبال آذربایجان غربی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مذاکرات برای خرید امتیاز تیم گسترش فولاد همچنان ادامه دارد.
عیسی زینالی بیان کرد: بیش از 20 میلیارد ریال برای خرید این تیم در نظر گرفته شده است که انتظار می رود پس از رفع موانع موجود و انجام قوانین و ضوابط لازم امتیاز این تیم به شهر ارومیه واگذار شود.
وی ادامه داد: رفع مشکلات ورزشگاه تختی و فراهم کردن سخت افزارهای لازم که مورد تایید سازمان لیگ فدراسیون فوتبال باشد از دیگر مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا از سال 1389 تاکنون هر سال وعده انتقال امتیاز تیمی در دسته یک به ارومیه مطرح می شود ولی تاکنون این طرح با شکست رو به ‌رو شده است.
در دهه 1370 تیم فوتبال پاکدیس ارومیه تنها نماینده استان در لیگ سطح اول ایران به سرمربیگری صادق اسدی بود که پیروزی اش مقابل تیم استقلال تهران یکی از خاطرات فراموش نشدنی برای ورزش دوستان استان است.
ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه با وجود تاکیدهای فراوان همچنان قابلیت استفاده نداشته و نیمه تمام است و از سوی دیگر نیز شرایط ورزشگاه تختی ارومیه رضایت بخش نیست و شرایط برگزاری یک مسابقه فوتبال را ندارد.
بر اساس اعلام مدیر کل اداره ورزش و جوانان آذربایجان غربی ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه که در سال 1383 کلنگ زنی شده است، برای تکمیل 130 میلیارد ریال بودجه نیاز دارد.
7156/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.