کوهنوردی بر فراز دالامپر

منطقه مرگور معروف به آلپ ایران مجموعه ای از تپه ها و کوه های پر برف تا ارتفاع ۳۵۰۰ متری است،این منطقه با دره ها، رودها و آبشار های پر آب و خروشان، دریاچه ها و تالاب های گوناگون مکانی پر از آرامش را برای مسافران مهیا می کند .

کوه دالامپر ارومیه جزء بکرترین مناطق کشور محسوب می شود، از جاذبه‌های حیرت انگیز دامنه‌های دالامپر یخچال‌های چند هزار ساله و دالان‌های برفی است، حفره‌هایی که به واسطه جریان مداوم آب در میان برف‌ها به این شکل درآمده‌اند .

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، کوه دالامپر (دالامپر داق) با ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر در۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد. این کوه در نقطهٔ مرزی ایران، ترکیه، عراق واقع است و با یخچال‌های چند هزار ساله از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده‌است .

از ویژگی‌های منحصر به فرد این کوه وجود دریاچه‌های طبیعی در ارتفاعات از جمله: دریاچه مامه شیخ، بنچول، دیمه ک و دالامپر است.

از ذوب شدن برفابهای این کوه رودی پرآب سرچشمه می‌گیرد که در دامنهٔ این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام آبشار سوله دوکل (در کردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین می‌ریزد .

منطقه دالامپر در محل مرگور ارومیه دارای ۶۲۰ گونه گیاهی است، پوشش گیاهی این کوه شامل گونه‌هایی همچون گون، آلبالوی وحشی، بادام کوهی است که بسیار مشابه پوشش گیاهی کوه‌های رشته‌کوه زاگرس است .

از گونه‌های جانوری این کوهستان می‌توان به خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی، عقاب اشاره کرد .

برای رسیدن به دریاچه می توان در جاده ارومیه به اشنویه حرکت کرد و از سه راهی « آغ بلاق » مسیر روستای دیزج را پیش گرفت. هر چند می‌توان از مسیر جاده بند هم به سمت زیوه  حرکت کرد و به این منطقه رسید. پس از عبور از دیزج، تقریبا ۸ کیلومتر جاده آسفالته تا روستای سوله دوکل فاصله است. از آبشار تا دریاچه دالامپر، تقریبا ۱۰ کیلومتر مسیر خاکی را در پیش خواهید داشت. در این مسیر با تماشای گل‌ها، بوته ها و برف هایی که هنوز آب نشده‌اند سرگرم خواهید شد .

آخرین مرحله قبل از رسیدن به مقصد، پیاده روی یکی دو کیلومتر آخر است که به علت تخریب بخشی از جاده نمی‌توان با خودرو تردد کرد. پس در واقع باید کمی کوه نوردی را هم تجربه کنید

پس از طی مسیر زیبا و سرسبز کوهستانی، بالاخره به دریاچه دالامپر میرسیم. دریاچه ای که حدودا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و قطر آن نیز در حدود ۴۵ متر است. منظره ای زیبا شامل یک دریاچه و طبیعت سرسبز و بکر اطراف آن در جلوی دیدگان شماست

دریاچه دالامپر‌، دریاچه‌ای بسیار زیبا و بکر با محیطی فرح بخش بر فراز کوه دالامپر است. هوای مطبوع بهاری ، طبیعت زیبا و دارای پوشش گیاهی متنوع و برف هایی که هنوز آب نشده اند از مواردی هستند که با آن ها روبه رو خواهید شد .

  پس اگر می خواهید سفری جذاب و پرهیجان متشکل از طبیعت گردی و کوه نوردی را تجربه کنید پیشنهاد ما به شما دریاچه دالامپر است .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.