داود حاجی شاه ولدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خسارت های وارده به مزارع کلزا در این شهرستان، افزود: از مجموع 60 هکتار زیر کشت، 17هکتار از مزارع این شهرستان به دلیل خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره و حوادث غیرمترقبه به مرحله برداشت نرسید.
وی با اشاره به اینکه امسال تولید کلزا در این شهرستان 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می یابد، بیان کرد: برداشت از 43 هکتار مزرعه باقیمانده به زودی آغاز می شود و مرکز خرید انبار تعاونی روستایی آماده دریافت کلزای کشاورزان به صورت خرید تضمینی است.
شاه ولدی با اشاره به کشت 2 رقم کلزا از جمله دفیوژن وهیدرومیل در این شهرستان، بیان کرد: به منظور افزایش راندمان تولید در واحد سطح و بالا بردن بهره وری، سه کارنده ردیف کار کشت مستقیم و یک دستگاه کمباین با هد مخصوص برداشت کلزا در مراحل کاشت و برداشت محصول فعالیت می کند.
مدیر جهاد کشاورزی سلماس از کشاورزان خواست تا زمان برداشت محصول را رعایت کرده و از کمباین های دارای معاینه فنی یا هد برداشت استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون یکهزار و 200 هکتار در استان زیر کشت کلزاست؛ این محصول به قیمت تضمینی هر کیلوگرم 28 هزار و 665 ریال از کشاورزان خریداری می شود و عامل انگیزشی خوبی برای توسعه برداشت این محصول به شمار می رود.
سالانه بیش از 55 میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می آید؛ میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از 300 هزار تن در سال برآورد می شود که این رقم نیز در سال های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است.
روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع نظیر زیتون جزو باکیفیت ترین روغن‌های خوراکی است و در کنار آن با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه های روغنی، کنجاله و روغن که بیش از 90 درصد است؛ کشت این محصول و انواع نظیر آن می تواند از خروج سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری کند.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.