به گزارش ایرنا تقی کهوریان روز سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی افزود: سیلاب از جمله مهمترین عوامل بروز این میزان خسارت در استان است در حالی که می توان با برنامه ریزی مناسب از بروز آن جلوگیری کرد.
وی اضافه کرد: 2 هزار و 75 روستای آذربایجان غربی در مسیر رودخانه ها و مسیل ها قرار گرفته که در سال جاری بر اثر وقوع سیل 2 هزار و 970 میلیارد ریال خسارت به اماکن روستایی، مزارع و باغ ها و راه های دسترسی وارد شده است.
وی بیان کرد: با شناخت صحیح عوامل پدید آورنده و تشدید کننده این حوادث می توان در چاره اندیشی و تدبیر درست و مقابله و کاهش آثار زیانبار آن موثر بود که این موضوع مهم باید در کارگروه های تخصصی زیرمجموعه شورای مدیریت بحران استان انجام شود.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: ضعف ها و عوامل بحران ساز باید شناسایی شده و مجموعه اقدامات لازم برای رفع موارد تهدیدزا انجام گیرد تا از تکرار حوادث و وقوع خسارت های ناگوار در جا و مکانی دیگر جلوگیری یا از شدت خسارت ها کاسته شود.
کهوریان به وقوع سیلاب اخیر در روستای پسوه اشاره کرد و ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه، حریم و بستر رودخانه ها از عوامل اصلی در خسارت های ناشی از این سیلاب بوده که با مصوبه شورای مدیریت بحران استان علاوه بر لایروبی انهار، موضوع آزادسازی حریم و بستر مسیل ها و رودخانه مسبب این حادثه و دیگر رودخانه ها در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: آموزش و آگاه سازی مردم از عوامل پدیدآورنده حوادث طبیعی و تشدید کننده خسارت های وارده در بخش آماده سازی و پیشگیری از وقوع بحران ها بسیار موثر است و در این رابطه با استفاده از تجربه های موفق در داخل و موارد مشابه در دیگر کشورها می توان در اثرساز شدن آموزش ها و انتقال دانش در زمینه مدیریت بحران ها و کاهش خطرپذیری نتایج بسیار مطلوبی را بدست آورد.
وی گفت: طرح بیمه اماکن روستایی که با تاکید استاندار آذربایجان غربی از سال گذشته مراحل اجرایی آن آغاز شده تاکنون با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران و مشارکت روستائیان در تمامی روستاهای استان در حال اجراست و با تکمیل آن می توان در جبران خسارت های ناشی از حوادث کمک حال روستائیان بود.
به گزارش ایرنا، امسال میزان خسارت حوادث غیرمترقبه در آذربایجان غربی بسیار چشمگیر بوده و این حوادث شمال تا جنوب استان را درگیر کرده است.
سرمازدگی، سیل، زلزله، صاعقه و تندباد از جمله حوادث غیرمترقبه بهار امسال در آذربایجان غربی بود.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.