جلیل جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به استناد دستورالعمل شرایط واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام و آماده بهره برداری به بخش غیردولتی، جلسه ای با حضور نمایندگان کارگروه استانی در این اداره کل تشکیل شد و شرایط پنج پروژه گردشگری جهت واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.
وی کمپینگ های گردشگری واوان سردشت، غاز سهولان مهاباد، قلعه بسطام چایپاره، اژدها بلاغی (عین الروم ) اشنویه و قره کلیسای چالدران را جزو پروژه های آماده واگذاری به بخش خصوصی عنوان کرد.
جباری افزود: عملیات محوطه سازی و اخذ مجوزهای لازم برای این کمپینگ ها تقریبا به اتمام رسیده است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند جهت ایجاد تاسیسات گردشگری در این مراکز اقدام کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اضافه کرد: فراخوان دعوت از سرمایه گذاران غیردولتی برای سرمایه گذاری در این کمپینگ ها به زودی از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صادر می شود.
به گزارش ایرنا بخش خصوصی نقش موثری می تواند در توسعه جاذبه های تاریخی و طبیعی استان داشته باشد و موجب رونق صنعت گردشگری آذربایجان غربی شود.
غار سهولان مهاباد که یکی از مهمترین غارهای آبی ایران است با مساحت 2 هکتار، یک اثر طبیعی ملی است و جزو مناطق چهارگانه کشور به شمار می رود؛ این غار طبیعی در 42 کیلومتری مهاباد و در مسیر مهاباد- بوکان واقع شده است.
کتیبه عین روم یا اژدها بلاغی نیز کتیبه‌ای دیگر از تمدن اورارتویی است که در بالای چشمه‌ای در جاده اشنویه - ارومیه در شمال غربی ایران حکاکی شده است؛ براساس مطالعات انجام شده توسط پروفسور دکتر ولفران کلایس باستان‌شناس آلمانی، این کتیبه بین سال‌های ۸۱۰ تا ۸۲۵ پیش از میلاد و در زمان پادشاهی منوا، فرزند ایشپونی، پادشاه قدرتمند اورارتویی نوشته شده و قدمت آن حدود ۲۹۰۰ سال تخمین زده شده است.
قره کلیسا هم قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن های هفتم و دوازدهم میلادی می رسد؛ این کلیسا که در بین ارامنه جهان به تاده مقدس معروف بوده در 20 کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.
این کلیسا قدیمی ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن های هفتم و دوازدهم میلادی می رسد؛ این بنای تاریخی و مذهبی به سبب برخورداری از معماری بی نظیرش در تیرماه سال 1387شمسی به عنوان نهمین اثر ثبت شده کشور در فهرست آثار تاریخی جهان قرار گرفت.
قلعه بسطام در شمال آذربایجان غربی مهم ترین و بزرگترین قلعه اورارتویی ایران و دومین قلعه اورارتویی دنیاست و قدمت این قلعه به هزاره قبل از میلاد می رسد؛ قلعه تاریخی بسطام در پنج کیلومتری غرب چایپاره واقع است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.