تقی کهوریان روز دوشنبه در بازدید از سد بویلاپوش خوی افزود: با بهره برداری از سد انحرافی بویلاپوش خوی از هدر رفت بیش از 40 درصد آب رودخانه قطور در نهرهای سنتی منطقه جلوگیری خواهد شد.
وی اضافه کرد: این سد تکمیل زیر ساخت سد غازان چای است و با اجرایی شدن آن آب شرب شهر خوی نیز از آن تامین می شود.
وی بیان کرد: دشت خوی در برداشت آب از منابع زیر زمینی به علت بحران آب در سفرهای زیر زمینی به عنوان دشت ممنوعه حفر چاه در استان اعلام شده است.
معاون استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه پیشرفت سازه اصلی سد بویلاپوش 90 درصد است، بیان کرد: ساخت بدنه این سد با چهار رسوبگیر رو به اتمام بوده و در حال حاضر احداث کانالهای این سد انحرافی به طول 60 کیلومتر آغاز شده است.
کهوریان اضافه کرد: این سد در هر ثانیه 12 متر مکعب آب رودخانه قطور را به حوضچه های رسوبگیر و کانالهای سد انحرافی بویلاپوش انتقال خواهد داد.
به گزارش ایرنا اعتبار این طرح 700 میلیارد ریال تعیین شده است؛ تاکنون برای اجرای این طرح 200 میلیارد ریال هزینه شده و امسال برای اجرای این طرح 150میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
بر اساس اعلام مسئولان و مجری این طرح با صرف این اعتبار بدنه و حوضچه های سد تا پایان امسال آماده بهره برداری خواهد شد.
این سد و بند انحرافی در بیست کیلومتری شهر خوی بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعددی نظیر چیلیک، کلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث می شود.
کنترل و انتقال آب روخانه قطور به مزارع کشاوری 20 روستا از اهداف اصلی آن است.
کشاورزان شهرستان امیدوارند با بهره برداری از این سد و اجرایی شدن سد غازان چای در خوی که مطالعات آن به پایان رسیده بخشی از مشکلات آنها در مورد تامین آب کشاورزی برطرف شود.
عملیات آغاز ساخت این سد در سال 1388 شروع اما به دلیل نبود اعتبار لازم به صورت نیمه کاره رها شد.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.