به گزارش ایرنا صنایع دستی، آداب و رسوم، غذاهای محلی و سبک زندگی عشایر این استان مرزی از ظرفیت های بی بدیل گردشگری به شمار می رود؛ ظرفیتی که نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزش افزوده بالا و عزم همگانی جهت تامین زیرساخت های لازم است.
وجود 336 روستای ویژه سکونت عشایر در آذربایجان غربی نیز زمینه لازم برای رونق بوم گردی و جذب گردشگران علاقه مند به زندگی سنتی را فراهم کرده است.
عشایر این استان که به رنگین کمان اقوام و ادیان الهی شهرت دارد، در گذر زمان همچنان ساختار فرهنگی و اجتماعی قبیله ای خویش را حفظ کرده اند و دیدن همین سنت ها جذابیت های بسیاری برای مسافران دارد.
به گفته مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی 37 مرکز گردشگری در 11 شهرستان عشایرنشین این استان شناسایی شده که از ظرفیت بالایی برای طبیعت گردی و جذب گردشگر برخوردار است.
بهرام زینال زاده با اشاره به ظرفیت های بالقوه گردشگری مناطق عشایری ارومیه، بیان کرد: آبشار سولک، دریاچه دوقلوی کوه بی چول، دریاچه مام شیخ در ارتفاعات دالامپر، دریاچه گر زرین، آبشار سوله دکل، ارتفاعات بوز سینا، ارتفاعات دالامپر، آبگرم هفت آباد، تفرجگاه دره بنار و ارتفاعات بره سور از مناطق گردشگری عشایرنشین ارومیه به شمار می رود.
وی افزود: وجود مراکز تفریحی از جمله آبشارها، دریاچه های طبیعی، چشمه های آب معدنی، جنگل ها و ارتفاعاتی با چشم اندازهای طبیعی در شهرستان های خوی، سلماس، اشنویه، ماکو، چالدران، شاهین دژ، مهاباد، پیرانشهر، سردشت و نقده به عنوان ظرفیت های گردشگری عشایر در این استان مطرح است.
وی با اشاره به اینکه زیرساخت های جذب توریسم باید در مناطق عشایری آذربایجان غربی فراهم شود، گفت: مناسب سازی این مناطق می تواند لذت کوهپیمایی و طبیعت گردی را به گردشگران داخلی و خارجی هدیه کند.
به گفته وی زنده کردن حس گردش و آشنایی با مناطق زیبای کوهستانی و جنگلی در جامعه، همچنین بازدید از سیاه چادرهای عشایری و تولیدات ارگانیک عشایری و صنایع دستی منقش و زیبای عشایر می تواند مردم را با فرهنگ، آداب و رسوم و طبیعت این مناطق آشنا کند.
وی ادامه داد: با استفاده مناسب از توانمندی های عشایر برای رونق اقتصاد در زمینه های مختلف می توان به توسعه اقتصادی و اشتغال استان کمک کرد.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به استفاده مناسب از ظرفیت های عشایر در استان، گفت: با توجه به نبود ساختار و اطلاع رسانی مناسب جهت شناسایی و سازماندهی تورها و گردشگران داخلی و خارجی، به طور مطلوب از ظرفیت های گردشگری عشایر استان استفاده نشده است.
زینال زاده افزود: تعامل با اداره کل میراث فرهنگی می تواند زمینه حضور گردشگران در مناطق عشایری و بهبود معیشتی آنان را فراهم کند.
وی با اشاره به جمعیت عشایری آذربایجان غربی اضافه کرد: 103 هزار و 927 نفر از جمعیت استان عشایر است که در 16 شهرستان و یکهزار روستا زندگی می کنند.
وی با اشاره به اینکه عشایر استان 60 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را در اختیار دارند، بیان کرد: 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار تحت پوشش عشایر استان است.
وی گفت: در آذربایجان غربی حدود 16 هزار خانوار عشایری با بیش از 2 میلیون راس دام زندگی می کنند که تولید حدود 20 درصد فرآورده های لبنی این استان را برعهده دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه عشایر از فرصت های گردشگری این استان به شمار می رود، گفت: آشنایی با آداب و رسوم، صنایع دستی و غذاهای سنتی و محلی عشایر از مهمترین عوامل جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
وی با اشاره به اینکه گردشگران علاقه مند هستند تا از نزدیک با نحوه زندگی عشایر آشنا شوند، افزود: کمپ های ویژه ای در برخی از استان ها ایجاد شده است که وظیفه اسکان و پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی را برعهده دارند.
جلیل جباری با بیان اینکه روستاهای آذربایجان غربی از نظر آثار باستانی و طبیعت ویژگی خاص دارد، گفت: توسعه صنعت بوم گردی و گردشگری نیازمند همکاری و همگامی دستگاه های مرتبط است.
وی ادامه داد: حمل و نقل، امکانات بین راهی، سرویس های بهداشتی و تاسیسات بین راهی باید با همکاری دستگاه های مرتبط ساماندهی شود.
جباری به ظرفیت های نهفته گردشگری در روستاها و مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: مرمت اماکن تاریخی روستاها جزو اولویت های سازمان میراث فرهنگی است.
وی در خصوص بسته حمایتی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: بسته حمایتی شامل ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و روستایی، اکوکمپ های روستایی وعشایری، طرح ها و بازارچه های تولیدی با رویکرد گردشگری، ایجاد‌ رستوران های سنتی در مناطق روستایی و عشایری و ساماندهی چشمه های آب گرم های محلی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: اگر صنعت گردشگری عشایری و روستایی در استان توسعه یابد می توان سطح درآمد و اشتغالزایی این قشر را افزایش داد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سومین استان کشور به لحاظ برخورداری از جمعیت عشایری است و حدود 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند که 3.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند.
عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل بوده و 16 شهرستان استان دارای عشایر و 336 روستا نیز ویژه عشایر است.
8135/ 3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.