میرصمد سیدموسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نهال ها به صورت مثمر و غیرمثمر بوده و در راستای جلوگیری از شن زایی در این منطقه کاشته شده است.
وی با اشاره به اینکه نهال کاری در این منطقه در راستای اجرای طرح ترسیب کربن بوده است، اضافه کرد: از این میزان، چهار هزار اصله نهال مثمر شامل انار، زردآلو، زیتون، گردو، سنجد، انجیر، انگور بوده و بقیه به نهال های غیرمثمر از جمله اسکنبیل و قره داغ اختصاص داشته است.
وی بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت های زیرساختی ایجاد شده توسط پروژه در منطقه بورالان، راه اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ آب بوده که این طرح از سال 1389 آغاز شده و از 9 پمپ نصب شده، هفت پمپ فعال است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات لازم پروژه انتقال آب به نقاط بالادست منطقه و توسعه درختان بادشکن برای جلوگیری از ایجاد شن های روان هر چه زودتر آغاز شود.
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی ادامه داد: نبود امکانات آموزشی و تحصیلی در منطقه و پایین بودن سطح تحصیلات اهالی، نبود امکان اجرای دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، ملی بودن تمامی مراتع منطقه بورالان و ممکن نبودن کشت و زرع و تهیه علوفه دام از مراتع با توجه به دامدار بودن تمامی اهالی و تخصیص ندادن به موقع اعتبارات و تحت تأثیر قرار گرفتن فرآیند پروژه از مشکلات اجرای طرح ترسیب کربن در این منطقه به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، طرح ترسیب کربن که با هدف جذب دی اکسید کربن اضافی جو به منظور کاهش اثرات ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین در برخی از مناطق شرقی کشور اجرا شده بود، از اوایل دهه 1390 در آذربایجان غربی و منطقه بورالان ماکو نیز به اجرا درآمده است.
جذب کربن اتمسفری از طریق احیای مناطق بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره مندی از مناطق نیمه خشک و بیابانزدایی از طریق احیای مناطق خشک شده با مشارکت مردم از جمله اهداف این طرح اعلام شده است.
منطقه 68 هزار هکتاری بورالان ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار دارد که از این میزان 15 هزار هکتار در شرایط حاد به لحاظ شرایط اقلیمی است.
علاوه بر اجرای طرح های مختلف بیابان زدایی، در یکهزار و 500 هکتار از اراضی بحرانی منطقه طرح قرق و فنس کشی انجام شده است.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.