معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از وجود 15 پل تاریخی در استان خبرداد.

حسن سپهرفر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اکثر پلهای تاریخی استان مربوط به دوره قاجار است افزود: از بین 15 پل تاریخی 7 پل مربوط به دوره قاجار و مابقی مربوط به دوران صفویه،ساسانی و پهلوی می شود.

وی با اشاره به اینکه 13 پل تاریخی استان ثبت ملی شده ادامه داد: پل فتحعلی خان افشار تکاب و پل قره قشون خوی نیز در دست ثبت است.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه پل های ارتباطی بعنوان یکی از عناصر فرهنگ مادی از گذشته های تاریخی در زندگی و مراودات اجتماعی _ فرهنگی مردم نقش بسزایی داشته و کاربردهای متفاوتی از دسترسی های اسان و مراودات اجتماعی داشتند افزود: تمامی پل ها با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی، دسترسی به مواد و مصالح بومی و دانش و تجارب مردم منطقه در استان ساخته شده که می توان به چوب، سنگ و ساروج و اجر نیز در گذشته که بعنوان فراورده های آسان شکلهای اولیه پل سازی بوده اشاره کرد.

سپهرفربا بیان اینکه در طول سال این اداره کل با بازسازی و مرمت پل های تاریخی استان از این میراث محافظت می کند افزود: مرمت پل میرزا رسول میاندواب که برروی رودخانه سیمینه رود مستقر است در سالیان گذشته با تهدیدها و آسیب هایی مواجه بود و بر حسب ضرورت، مرمت‌های اضطراری از طرف این اداره کل در آن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه طغیان رودخانه به مرور سبب آسیب و سست شدن پایه ها و بستر شده  افزود: کارهای مرمتی این بنا در سه سال اخیر شامل اجرای بسترسازی و تقویت پی و فونداسیون ، مرمت عرشه و گوشواره های پل بر اساس طرح مصوب انجام شده است و امید است تا پایان سال اتمام یابد.

سپهرفر با بیان اینکه این پل تاریخی در سال 77 ثبت ملی شده افزود: این پل به نام مرمت کار پل، به میرزا رسول معروف و نامگذاری شده است .

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: طول این پل ۵۲ متر و تعداد دهانه‌های آن ۷عدد بوده که ۵ دهانه آن سالم مانده است. مصالح بکار رفته در این بنا در قسمت پایه‌ها و سیل شکن‌ها، سنگ و در بقیه قسمتها آجر است.

وی با اشاره به اینکه پل های تاریخی در ایران قدمتی تاریخی و در زمان خود دارای جایگاه خاصی در مراودات اقتصادی و ارتباطات داشته افزود: تقویت و اعتماد بنفس مهندسان در انجام مرمت های اصولی، اشنا ساختن مردم با ارزشهای گرانبهای تاریخ و فرهنگ و تمدن گذشتگان و آشکار سازی جایگاه و نقش معماران و معماری پل ها خصوصا ازمنظر دانش و تجارب بومی محورهای اداره کل در امر حفاظت از پل های تاریخی است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.