به گزارش ایرنا، بازار پوشاک گردش مالی میلیاردی و مستمر دارد و به علت تغییر سلیقه متقاضیان همواره بازاری پویا و بدون رکود به شمار می رود اما اینبار رکود بر بازار پوشاک این استان حاکم شده است.
برای رسیدن به درآمدهای کلان این بازار پرقدرت، کشورهای مختلف آسیایی از جمله برخی همسایه های ایران نظیر ترکیه و پاکستان در کنار چین و هند، بنگلادش، ویتنام و اندونزی از سال ها پیش وارد عمل شده و سرمایه گذاری کلان بخش خصوصی و حمایت های دولتی را نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر در این حوزه به کار گرفته اند.
ایران با وجود دارا بودن بازار بیش از 10 میلیارد دلاری پوشاک و فرهنگ تنوع طلبی مردم در خصوص استفاده از پوشاک، عملکرد مناسبی در توسعه صنعت پوشاک نداشته و در سال 2013 بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته با صادرات کمتر از یک میلیارد دلار، تنها 2.6 درصد صادرات کشور به این بخش مهم اقتصادی اختصاص داشت.
مهمترین مشکل پیش روی بازار تولید و مصرف پوشاک در آذربایجان غربی، قاچاق این نوع کالا از مرزهای غربی و حتی برخی از استان های دیگر به کشور بوده که حوزه تولید پوشاک و حتی توزیع پوشاک در استان را تحت تاثیر جدی خود قرار داده و تا ورطه نابودی پیش برده است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اثرگذاری قاچاق و واردات پوشاک از کشورهای همسایه بر حوزه تولید پوشاک در استان، گفت: قیمت پوشاک خارجی در ماه های اخیر کمی افزایش یافته اما عرضه آن همچنان یکی از دلایل عمده رکود موجود در استان به شمار می رود.
داوود پورعلی افزود: امروزه حجم وسیعی از قاچاق و واردات پوشاک از کشورهای همسایه را شاهد هستیم و بسیاری از نهادها نیز خریدهای خود را به تولیدات بومی اختصاص نمی دهند.
وی بیان کرد: در سال های گذشته، تولید و عرضه قابل توجهی در حوزه پوشاک ارومیه داشتیم ولی امروزه این تولید جای خود را به استفاده از کالاهای دیگر کشورها داده است.
وی ادامه داد: برخی از مردم نیز به دلایل مختلف از جمله قیمت نازل پوشاک وارداتی از این کالاها استفاده می کنند و این امر در تناقض با شعار حمایت از کالای ایرانی است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان ارومیه گفت: فعالان این بخش با توجه به وضع موجود در بازار، امیدواری خاصی به آینده ندارند و تنها عامل بهبود این وضعیت، اقبال دوباره مصرف کنندگان به تولیدات داخلی و بومی به ویژه در حوزه مصارف ادارات و نهادهاست.
یکی از فروشندگان پوشاک در ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بسیاری از فروشندگان به علت اقبال بیشتر مردم به استفاده از کالاهای خارجی، تولیدات داخلی را با مارک های تقلبی خارجی به فروش می رسانند.
وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: بخش عمده پوشاک توزیعی در ارومیه از استان های دیگر به این شهر وارد می شود ولی این پوشاک با نام کشورهای صاحب نام و حتی همسایه برای شهروندان به فروش می رسد.
وی اضافه کرد: مردم نیز در هنگام ورود به مغازه، خارجی بودن اقلام فروخته شده را شرط اصلی خرید پوشاک می دانند و این امر مشکل آفرین شده است.
وی بیان کرد: این در حالی است که کیفیت کالاهای تولید داخل بسیار زیاد بوده و حتی تنه به تنه محصولات خارجی می زند ولی باور کردن این امر برای مردم کاری بسیار سخت است.
یکی از شهروندان ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کالاهای تولید داخل با دقت بسیار کمی تولید می شود، گفت: کیفیت پایین برخی از تولیدات داخلی، اعتماد مردم به این کالاها را کاهش داده است.
اکرم رضایی افزود: برخی از پوشاک تولید داخل با یک بار شستن در ماشین لباسشویی، کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه این مورد در برخی از تولیدات خارجی نیز وجود دارد، اضافه کرد: میزان آن در محصولات خارجی بسیار کم است و در بسیاری موارد ما با اطمینان پوشاک خارجی را خریداری می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مردم با افزایش کیفیت تولید داخل به سمت خرید و مصرف کالاهای ایرانی و حمایت از این کالاها سوق می یابند، ادامه داد: اختصاص بخش زیادی از درآمد خانوارها به پوشاک مصرفی موجب می شود که مشتریان با دقت این کالاها را انتخاب کنند.
به گزارش ایرنا با راه اندازی منطقه آزاد ماکو، مسوولان استانی این منطقه را برای تبدیل شدن به قطب تولید پوشاک استان انتخاب کرده اند و حتی سرمایه گذاری های ویژه داخلی و خارجی در این منطقه به بار نشسته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص با اشاره به اینکه صنعت پوشاک ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی در این منطقه دارد و باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد، گفت: این منطقه به دلیل نزدیکی به ترکیه، بازارهای اروپا، حوزه دریای سیاه و قفقاز و همچنین وجود نیروی کار و انرژی ارزان و مزایای سرمایه گذاری منطقه آزاد، بهترین مکان برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به خصوص صنعت پوشاک است.
غلامرضا سلیمانی اضافه کرد: با تولیدکنندگان برندهای معتبر برای ایجاد اشتغال یکهزار و 100 نفر بومی منطقه در حال رایزنی هستیم و در آینده تولیدی های لباس بزرگی در منطقه راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: برخی تولیدکنندگان نیز محصولات خود را به منظور جلب نظر مشتری با برند خارجی عرضه می کنند لذا برای حذف مارک بیگانه و ایجاد باور به کیفیت کالاهای داخلی باید فرهنگ سازی شود.
وی پیگیری مشکلات بازاریان و مردم منطقه را وعده داد و افزود: مناطق آزاد به عنوان فرصت های رقابتی اقتصاد ایران می‌توانند موتور محرک توسعه باشد اما برای تحقق آن باید بازار در این مناطق رونق بگیرد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز در سفری که به آذربایجان غربی داشت با تاکید بر حمایت از واحدهای تولیدی پوشاک به دلیل اشتغالزایی بالای آنها، ادامه داد: سرانه صادرات پوشاک کشورهای ترکیه و چین به ترتیب 140 دلار و 80 دلار بوده اما با وجود اینکه سرانه صادراتی ایران تنها 89 سنت است، حدود 280 هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.
صادق نجفی ادامه داد: اگر صادرات پوشاک ایران به کشورهای همسایه به سه میلیارد دلار برسد که چندان دور از انتظار نیست، این سرانه به 40 دلار و فرصت های جدید شغلی این بخش به 700 هزار مورد خواهد رسید.
وی افزود: آذربایجان غربی با سه کشور خارجی همسایه است و ظرفیت های مناسبی را برای جذب سرمایه گذار و توسعه بخش صنعتی و کارآفرینی دارد و مسوولان این استان باید از این حوزه نهایت بهره را ببرند.
به گزارش ایرنا، مشکلات حوزه پوشاک در این استان می تواند با حمایت های مردمی و دستگاه های اجرایی کمتر شود؛ کاهش استفاده مردم از کالاهای وارداتی و البته قاچاق به بهانه قیمت کم از جمله مواردی است که در این خصوص می تواند راهگشا باشد و زمینه حمایت بیشتر از کالاهای ایرانی را هم فراهم کند.
2093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.