امیر مطلوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ابلاغیه ثبت این اثر طبیعی از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: در این ابلاغیه اثر طبیعی سنگ اژدهای سلیمان تکاب به عنوان میراث طبیعی ارزشمند کشور معرفی شده است.
وی اضافه کرد: ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر طبیعی ثبت ملی توسط سازمان میراث فرهنگی تدوین و اجرا خواهد شد.
وی بیان کرد: اثر طبیعی سنگ اژدهای سلیمان به شکل دیواره ای به طول 250 متر در ضلع جنوب غربی مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در فاصله 300 متری این محوطه باستانی واقع شده است.
وی ادامه داد: ارتفاع این دیواره یک و نیم تا 2 متر است و به عنوان یک جوی آب در دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف تاریخی مورد استفاده ساکنان منطقه قرار گرفته است.
وی گفت: این جوی آب که بخشی از آن بر اثر انباشت رسوبات آب دریاچه تخت سلیمان در مسیری مشخص پدید آمده، در باور عامه مردم و فرهنگ فولکور منطقه به سنگ اژدهای سلیمان معروف است.
رئیس اداره میراث فرهنگی تکاب با بیان اینکه در این شهرستان یک اثر تاریخی ثبت جهانی و 168 اثر ثبت ملی شده وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد پنج اثر طبیعی شامل چمن متحرک چملی، کوه میان تهی زندان سلیمان، زندان نبی کندی، زندان برنجه و سنگ اژدها در فهرست میراث طبیعی و بقیه در فهرست میراث تاریخی ثبت ملی شده است.
مطلوبی گفت: اکنون 12 اثر تاریخی و طبیعی تکاب برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور معرفی شده و در نوبت بررسی قرار دارد.
مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان با دریاچه ای اسرار آمیز در وسط بقایای تاریخی در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
به عقیده باستانشناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
شهرستان تکاب با 80 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
7514/3093/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.