به گزارش ایرنا این زنان به علت های مختلف از جمله طلاق، از کار افتادگی یا فوت همسر یا غیره به صورت اجباری بار خانواده را بر دوش می کشند و برای غلبه بر مشکلات نیازمند توانمندسازی هستند.
این نیروهای مستعد برای رونق تولید داخلی باید قدم به قدم مورد حمایت های اجتماعی قرار گیرند تا علاوه بر خود، نان آور تعداد دیگری از اعضای جامعه باشند.
ارایه آموزش های مهارتی برای راه اندازی شغل مبتنی بر حرفه خاص، ایجاد زمینه برای ازدواج دوباره این افراد و ایجاد شغل پایدار از جمله مواردی است که در تثبیت زندگی آنان موثر است.
مدیرکل سابق امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار از شایسته ترین افراد برای دریافت آموزش های مهارتی در جامعه امروز به شمار می روند، گفت: ارایه آموزش های فنی و حرفه ای با هدف ورود زنان سرپرست خانوار به بازار کار ضروری است.
هوشنگ عطاپور افزود: ارائه آموزش های مهارتی به زنان سرپرست خانوار گامی بلند برای توانمندسازی این قشر به شمار می رود زیرا از این طریق بخش عمده ای از مسیر ایجاد اشتغال پایدار برای این افراد طی می شود.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از آسیب های اجتماعی، ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر است و آموزش های مهارتی در این خصوص بیشترین نقش را دارد.
یک زن سرپرست خانوار نیز گفت: فشارهای اقتصادی، کمر زنان سرپرست خانواده را خم می کند و تسهیلات اشتغال نیز در بیشتر موارد صرف برخی از هزینه های زندگی می شود.
لیلا مرادی با اشاره به اینکه دریافت تسهیلات تاثیر چندانی در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ندارد، ادامه داد: اشتغال پایدار برای این زنان بسیار بااهمیت است و صنایع مختلف می توانند از این قشر آسیب پذیر برای تولید استفاده کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نگاه ویژه این نهاد به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: 39 هزار زن سرپرست خانوار در استان تحت پوشش این نهاد حمایتی هستند که برای همه این افراد برنامه ریزی شده است.
عزیز سهندی با اشاره به اینکه برای خوداشتغالی این زنان سرپرست خانوار، 68 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است، اضافه کرد: از ابتدای امسال 45 زن سرپرست خانوار در استان تسهیلات اشتغال دریافت کرده اند و زمینه خودکفایی آنان فراهم شده است.
وی بیان کرد: در سال گذشته نیز برای رفع مشکلات مالی زنان سرپرست خانوار در استان، کمیته امداد امام خمینی (ره) با پرداخت 206 میلیارد و 520 میلیون ریال تسهیلات، یکهزار و 272 فرصت شغلی برای آنان ایجاد کرده است.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای زنان سرپرست خانوار در آذربایجان غربی ادامه داد: در سال گذشته، هشت هزار و 910 زن سرپرست خانوار در استان تحت آموزش های گوناگون مهارتی، فرهنگی و تربیتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گرفتند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت ازدواج زنان سرپرست خانوار، افزود: کمیته امداد برای تشویق بانوان تحت پوششی که در مرحله ازدواج مجدد قرار دارند، اقدامات تشویقی در نظر گرفته است تا این افراد با تجدید روحیه و امیدواری بیشتر نسبت به تشکیل خانواده اقدام کنند.
سهندی گفت: با اجرای این طرح ها، سالانه دهها نفر از آنان ازدواج مجدد می کنند و از سرپرستی خانوار خارج می شوند ولی حمایت های کمیته امداد در حوزه های مختلف از آنان کافی نیست.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه گفت: زنان سرپرست خانوار از جمله اقشار مورد توجه این بانک برای اعطای تسهیلات به ویژه در حوزه اشتغال به شمار می روند.
مرتضی اکبری افزود: طبق برنامه سالانه صدها مورد تسهیلات در اختیار زنان سرپرست خانوار آذربایجان غربی قرار می گیرد تا زمینه ای برای ایجاد شغل پایدار و درآمدزایی این افراد باشد.
وی اضافه کرد: در سال گذشته 67 فقره از این نوع تسهیلات از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران شعبه آذربایجان غربی به این بانوان پرداخت شده بود که رقم بسیار کمی بود.
وی بیان کرد: این رقم با توجه ویژه این بانک در سال جاری به صورت جهشی افزایش یافته و تنها در 2 ماه نخست امسال 300 فقره تسهیلات ویژه به بانوان سرپرست خانوار در آذربایجان غربی پرداخت شده است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه داد: تسهیلات پرداختی برای این افراد 30 میلیون ریال است که می تواند جرقه یک اشتغال خانگی را برای آنان بزند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برنامه ریزی برای اجرای طرح های آموزشی زنان سرپرست خانوار با محوریت سکونتگاه های غیررسمی در استان خبر داد و گفت: مراکز آموزش و اشتغال ویژه زنان سرپرست خانوار در این سکونتگاه ها به ویژه در شهر ارومیه راه اندازی شده است.
محسن مددی افزود: این مراکز دهها نفر از زنان سرپرست خانوار را آموزش می دهند که برای ایجاد اشتغال و درآمد این افراد بسیار اثرگذار است.
وی اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات تولیدات زنان سرپرست خانوار در حوزه مهارتی، نبود مراکز عرضه محصولات بوده که هماهنگی هایی برای بهبود این روند انجام شده است.
وی بیان کرد: به زودی در محل نمایشگاه های بین المللی ارومیه یا نمایشگاه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نمایشگاه های فصلی برای عرضه محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار راه اندازی می شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی بیش از سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و نزدیک به نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل داده اند؛ زنان سرپرست خانوار در این استان نیز حدود یک و نیم درصد جمعیت استان را در بر می گیرند.
3072/2093
گزارش از: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.