تعطیلی مدارس در 3 ماهه فصل تابستان این فکر را به ذهن دانش آموزان و والدین آنها وا می‌دارد که چه باید بکنند و چه تمهیداتی بیندیشند تا این تعطیلات را با بهره‌مندی کامل به سرانجام برساند.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی اگر به مفهوم علمی و عامیانه اوقات فراغت توجه کنیم درمی یابیم که درکل به معنی بیکاری نیست. اوقات فراغت دانش اموزان نباید با کلاس های مختلف، گوناگون و بدون خروجی مفید پر شود بلکه باید شرایطی فراهم کرد که آنها در این زمان برخی تجارب تربیتی، اجتماعی و اخلاقی صحیح به دست بیاورند لذا گذراندن اوقات فراغت فرزندانمان لزوما به هزینه و بودجه نیاز ندارد .

دانش افزایی، کسب مهارت های فرهنگی، هنری و تقویت روح و جسم، از دست آوردهای اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان

اکبر باباپور  رئیس آموزش و پرورش ماکو  در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تاکید براینکه تعداد ۶ پایگاه در تابستان امسال به تکمیل اوقات فراغت دانش آموزان خواهد پرداخت ادامه داد: این کلاسها از تاریخ ۱۰ تیر ماه آغاز و تا آخر مرداد ماه ادامه خواهند داشت .

رئیس آموزش و پرورش ماکو در تشریح ویژگی های هر یک از کلاسهای مکمل اوقات فراغت دانش آموزان، خاطر نشان کرد: دانش آموزان میتوانتد در کلاسهای والیبال، شطرنج، فوتبال، هندبال، بسکتبال، پینک پونگ در تمامی مقاطع تحصیلی طی تابستان امسال حضور داشته باشند .

وی از اجرای طرح هجرت در این شهرستان با کمک آموزش و پرورش و سپاه پاسداران این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: ۲۵۰ نفر در این طرح طی سال گذشته شرکت کردند که امسال نیز پیش بینی می شود  ۱۵ درصد افزایش حضور راشاهد باشیم .

باباپور همچنین بر برگزاری اردوهای جهادی و کلاس های جهادی برای بیش از ۱۰۰ نفر در سال 96 اشاره کرد و گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته در جهت تکمیل، غنی سازی تعطیلات دانش آموزان و ارائه آموزشها و درسهای زندگی این طرحها در سطح شهرستان برگزار خواهد شد .

وی همچنین بر ارائه خدمات آموزشی و کلاسهای تقویتی در مدرسه تیز هوشان و نمونه دولتی این شهرستان اشاره کرد و تصریح کرد: این کلاسها برای تمامی مقاطع و در قالب ارائه آموزش دروس تخصصی صورت خواهد گرفت.

رئیس آموزش و پرورش ماکو تصریح کرد: همچنین 4 مدرسه با 50 اتاق با ظرفیت پذیرش روزانه بیش از 300 نفر وظیفه اسکان مسافرین فرهنگی که در تابستان امسال به شهرستان ماکو سفر میکنند را برعهده دارند .

باباپور تصریح کرد: بر اساس دو شرایط ویژه و الف اتاقها طبقه بندی شده است که اتاقهای ویژه دارای یخچال، کولر، تخت، پتو، فرش، تلویزیون است و اتاقهای الف دارای امکاناتی چون کولر، تلویزیون، پتو، فرش و یخچال هستند.

وی در ادامه با اشاره به نقش کلاسهای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را در تربیت دانش آموزان گفت: دانش افزایی، مهارت یابی، تقویت روحیه جسمانی، مذهبی، فرهنگی هنری از جمله شاخص دست آوردهای این کلاسها است .

غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفاً به منظور تفریح و یا مشغول کردن آنها نیست

یک کارشناس حوزه آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  با تأکید بر اینکه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان صرفاً به منظور تفریح و یا مشغول کردن آنها نباید باشد، افزود: باید نگرش‌ها نسبت به این موضوع تغییر کند بگونه ای که با برنامه ریزی صحیح، تقویت بُعد جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و در نتیجه تکامل خود فرد با حضور در این برنامه ها تحقق یابد .

داوود حسین پور تصریح کرد:اجرای برنامه ها از سوی آموزش و پرورش طی سه ماهه فصل تابستان در جهت غنی سازی اوقات فراغت فرزندانمان باید با هدف سرمایه گذاری علمی و اندوخته تجربی برای دانش‌آموزان صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اوقات فراغت دانش آموزان می تواند زمینه ساز کشف استعداد های نوجوان را فراهم سازد، عنوان کرد: اولیای دانش آموزان نیز باید فرزندان خود را در طی تابستان که از درس های تئوری به دورهستند، به فراگیری رشته های علمی و نظری مورد علاقه آنها تشویق کنند.

این کارشناس، اجرای برنامه های تیمی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را یک اصل مهم در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این کلاس‌ها در قالب تیم های مشارکتی، همکاری و هماهنگی را به واقعیت کلمه به دانش آموزان تفهیم می کند، به گونه ای که دانش آموز یک گام به سوی اجتماعی شدن می پیماید .

وی یکی از راه های دستیابی دانش آموزان به زندگی سالم را فراگیری علوم اجتماعی و شیوه های صحیح زندگی در کلاسهای مکمل اوقات فراغت عنوان کرد .

حسن پور نقش اولیا را در سوق فرزندان به سمت شرکت در کلاس های غنی سازی اوقات فراغت در تابستان را چشمگیر و قابل تامل عنوان و اضافه کرد: تا زمانی که اولیا اهمیت این برنامه‌ها را درک نکنند و مشارکت جدی با نهادهای اجرایی را اتخاذ ننمایند نمی‌توان گام‌های اساسی در جهت رسیدن به اهداف کلان اجرایی نظام آموزش و پرورش برداشت .

یکی از اولیای دانش آموزان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا  نقش آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان را در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان چشمگیر دانست و افزود: باید این دو نهاد تاثیرگذار در جامعه دست به دست هم دهند تا از معضلات اجتماعی جلوگیری و نسلهای ورزشکار ودانا را پرورش دهند.

 

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان نیز بر این عقیده است که آموزش و پرورش باید رسما هدایت و تکمیل اوقات فراغت دانش آموزان را برعهده بگیرد، چراکه این نهاد علمی و تربیتی همواره در راستای پرورش نسلهای با انگیزه و خلاق درعین حال با کمترین هزینه و با به کارگیری مربیان مجرب است .

کانون فرهنگی و تربیتی ماکو به حوزه ترویج بحث های علمی، نظری و تجربیات رفتاری از دیدگاه رسالت مینگرد

مدیر کانون فرهنگی و تربیتی امام علی علیه السلام مدیریت آموزش و پرورش ماکو نیز در این زمینه طی گفت و گو با خبرنگار ایسنا  در تشریح برنامه‌های این کانون در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان گفت: میزان گرایشات نیازهای دانش آموزان مهمترین مقوله ها در برنامه ریزی تربیتی و آموزشی دانش آموزان هستند که کانون این اصل ها را در نظر گرفته و برای تکمیل اوقات فراغت دانش آموزان خود برنامه‌هایی در نظر دارد .

محرم معصوم زاده با تاکید بر اینکه دانش آموزان هر مقطع نیازهای روحی، روانی و جسمی خاص خود را دارند اضافه کرد: برنامه های کانون در راستای تامین نیازها، گرایشات و هدفهای سند تحول نظام آموزشی برای هر مقطع تعریف شده است که همسو با این اهداف برای هر مقطع تحصیلی، کانون به برگزاری برنامه های ویژه ای می پردازد .

وی برنامه‌های ورزشی، معرفتی، اجتماعی، کمک های اولیه، اردویی، آموزش مداحی و غیره را از جمله کلاسهای این کانون در 3 ترم پاییزه، تابستانه و زمستانه عنوان کرد .

مدیر کانون فرهنگی و تربیتی امام علی علیه السلام ماکو با اشاره به اینکه یک سوم دانش آموزان این شهرستان عضو کانون هستند، افزود: روح سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بر ترویج بحث های علمی، نظری و تجربیات رفتاری تأکید دارد که رسالت کانون در این حوزه چشمگیر است.

معصوم زاده از ثبت نام ترم های تابستانه کانون فرهنگی و تربیتی شهرستان ماکو خبر داد و افزود: کلاس‌های تقویتی، حوزه مشاوره و اردویی از جمله برنامه های شاخص این کانون است.

وی بر پیش بینی ثبت نام هزار نفرعضو جدید به این کانون در ترم های سال جاری تاکید کرد .

جایگاه ورزش بین جوانان کمرنگ است

حسن احمدی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی بر اهمیت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان تاکید کرد و عنوان نمود: طی جلساتی که در ستاد ساماندهی امور جوانان تشکیل شد بر لزوم برنامه ریزی صحیح برای عدم گمراهی جوان امروزی و بهره مندی وی در این ایام تعطیل تاکید شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان گفت: از اول تیر ماه سال جاری برنامه ها در بخش دختران و پسران در قالب ۳۱ مورد از جمله رشته های کشتی، جودو، والیبال، تکواندو، شنا، ژیمنلستیک، بوکس، فوتسال، بستکبال، اسکیت، و غیره در دو شهر ماکو و بازرگان اجرا خواهند شد .

وی تاکید کرد: سال گذشته طی ۳ ماه تابستان ۱۸۰۰ نفر در رشته های مختلف ورزشی این اداره بیمه شدند که آمار حضور دختران بسیار چشمگیراست.

احمدی خاطرنشان کرد: با این حال باز جایگاه ورزش در جامعه امروزی به تناسب تنوع امکانات و شرایطی که جوان امروزی در اختیار دارد نسبتا کمرنگ است.

رئیس اداره ورزش و جوانان بر لزوم غنی سازی صحیح اوقات فراغت نوجوانان و جوانان که 3 ماه فصل تابستان را از دروس تئوری به دور است، تاکید کرد و گفت: تهدیدات زیادی جوان امروزی را در تیر رس خود قرار داده است که حضور در کلاسهای صحیح طی ایام تعطیل تابستان نقش مهمی را در دور کردن جوان از تهدیدات اجتماعی دارد.

وی با تاکید براینکه رسانه و خبرگزاری ها در تشویق جوانان امروزی و سوق آن به ورزش نقش اساسی را دارند ادامه داد: مسئولین دخیل باید بسترهای لازم را در جهت تسهیل حضور جوان امروزی در جامعه فراهم کند و کلاسهای تابستانه این امر را تقویت میکند .

احمدی نقش ورزش در راستای کاهش معضلات اجتماعی را انکار ناپذیر دانست و ادامه داد: امروزه خانواده ها به این درک رسیده اند که ورزش مانع از کشش جوان به راه انحرافی میشود .

رئیس اداره ورزش و جوانان از فعالیت ۱۳ سالن چند منظوره و چمن و ۱۹ مورد دیگر نیز که به همت بخش خصوصی از جمله استخر، بیلیارد، بدنسازی و غیره اداره میشود، اشاره و عنوان کرد: با این حال باز نیاز به رشته ها و اماکن ورزشی بیش از پیش احساس میشود .

وی با تاکید براینکه با فرارسیدن تعطیلات تابستانی و شروع کلاسها فضاهای رشته های بوکس، ژیمناستیک، سالن رزمی جودو جوابگوی متقاضیان نیست؛  بر لزوم احداث سالن اختصاصی کوهنوردی و استخر مخصوص بانوان در این شهر تاکید کرد .

وی گفت: هر چقدر در حوزه ورزشی سرمایه گذاری کنیم نتیجه آن را در جامعه ای سالم رویت خواهیم کرد .

احمدی همچنین بر اهداف برگزاری کلاسهای غنی سازی اوقات فراغت به همت این اداره در شهرستان ماکو اشاره و تاکید کرد: مهارت آموزی، درک درست حس مسئولیت، همکاری و فراگیری مهارت های زندگی از جمله رسالتهایی است که در کلاسها پیگیر آن هستیم .

رئیس اداره ورزش و جوان تصریح کرد: طی سال ۹۶ در حوزه ورزش و جوانان رتبه دوم در سطح ۱۷ شهرستان را کسب کردیم .

وی همچنین بر کاهش حضور تیمها در مسابقات جام رمضان اشاره کرد و گفت: ۷ تیم کار مندی و ۱۳ تیم به صورت آزاد در ۳۰ روز ماه رمضان به رقابت با هم میپردازند .

سرانه مطالعه شهرستان 18 دقیقه است

صابر عبدالله پور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی از آغاز ثبت نام کلاسهای غنی سازی اوقات فراغت در کتابخانه های این شهرستان و برگزاری آن از 10 تیر خبر داد و گفت: تابستان امسال با شعارهرخانواده یک کتابخوان به برگزاری کلاسهایمان خواهیم پرداخت.

رئیس کتابخانه های شهرستان ماکو در تشریح عناوین کلاسها گفت: قصه گویی، قصه خوانی محلی و ملی، همخوانی شعر(شعرها در حوزه کودک و نوجوان )، همخوانی اشعار دیوان ها، کاربا سفال، کاردستی با اوریگامی، فلسفه کودک با منابع کتابانه های ماکو و بازرگان و به صورت کاملا رایگان برگزار میشود.

وی هدف از برگزاری این کلاسها را افزایش سرانه کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتابدوستی نوجونان ابراز کرد و گفت: 18 دقیقه سرانه مطالعه در این شهرستان است که هدف ما افزایش و ارتقای این آمار است.

عبد الله پور با تاکید براینکه تا به امروز 150 نفر در کلاسهای غنی سازی اوقات فراغت کتابخانه های شهرستان ثبت نام کردند افزود: پیش بینی می شود 300 نفر از از این کلاسها در 3 ماه فصل تابستان بهره مند شوند.

به گزارش ایسنا: در کنار اقدامات ادارات دخیل در این امر، نقش اولیا و والدین بسیار پررنگتر است، پس چه نیک است با یک برنامه ریزی مناسب و اندیشده در غنی سازی اوقات فراغت فرزندانمان بکوشیم و در راه افزایش بهره وری توانمندی های آنان گام برداریم.


گزارش از مهدی تندرست خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.