به گزارش ایرنا حجت الاسلام ناصر خدایاری سه شنبه شب در جلسه شورای هماهنگی ادارات کل تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذربایجان غربی افزود: هرجا که به مردم بها داده ایم و آنان را در اجرای برنامه های مختلف و به ویژه در حوزه فرهنگ به کار گرفته ایم، موفقیت های زیادی نصیب ما شده است.
وی بیان کرد: مساجد مهمترین قرارگاه فرهنگی در جامعه اسلامی به شمار می رود و باید با ایجاد زمینه حضور پرشور مردمی در این مکان های معنوی، ضمن اعتلای فرهنگی و مذهبی جوانان در راستای اجرای فعالیت های مرتبط نیز موثر عمل کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم افزایی نهادهای فرهنگی زیرمجموعه وزارت ارشاد برای احصا و حل مشکلات حوزه فرهنگ استان را خواستار شد و ادامه داد: این نهادها که در راستای اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند باید آرمان و راهبرد مشترکی را در استان تعریف و اجرایی کنند.
حجت الاسلام خدایاری تاکید کرد: هم افزایی و استفاده از ظرفیت همه نهادهای فرهنگی استان به ویژه ادارات زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه تسریع در رسیدن به اهداف و اجرای فعالیت های موثر فرهنگی را فراهم می کند.
وی گفت: با تدوین سند ویژه ای در خصوص اجرای فعالیت های فرهنگی این نهادها می توان وظایف هر اداره را تعریف کرد که در این صورت اقدامات فرهنگی مدون و برنامه ریزی شده در استان اجرایی می شود.
وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام حج، حجاج را سفیران فرهنگی و معنوی ایران در بین دیگر ملت های اسلامی عنوان کرد و افزود: باید اقدامات فرهنگی ویژه ای برای این قشر تعریف و اجرایی شود که در این خصوص اجرای آموزش های لازم و پژوهش برای دریافت بازخورد برنامه های اجرایی بسیار با اهمیت است.
وی آسیب شناسی و دریافت بازخورد از اجرای همه فعالیت های فرهنگی را نیز مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: این کار تاکنون در آذربایجان غربی اجرایی نشده است و می توان با اقدامات پژوهشی و دریافت همکاری پژوهشگران این امر را ساماندهی کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به مشکل نبود موقوفه قرآنی در استان بیان کرد: باید در این راستا فرهنگ سازی لازم در بین مردم صورت گیرد و می توان از ظرفیت نهادهای فرهنگی در کنار اداره اوقاف در این خصوص بهره برد.
حجت الاسلام ناصر جوانبخت ادامه داد: با وجود بیش از 6 هزار موقوفه در آذربایجان غربی، فعالیت های قرآنی سهمی در این تعداد ندارد و این امر مشکلات زیادی را برای اجرای فعالیت های قرآنی در این نهاد ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: در سه سال گذشته نیز با فرهنگ سازی صورت گرفته 500 وقف جدید در آذربایجان غربی ایجاد شده ولی در این بین وقف قرآنی ثبت نشده است.
وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در حوزه قرآنی است، بیان کرد: به علت نبود موقوفه قرآنی، هزینه این فعالیت ها از درآمدهای وقفی تخصیص نمی یابد و نیازمند همکاری نهادهای مختلف استانی به ویژه در حوزه فرهنگی برای اجرای این برنامه ها هستیم.
مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به آغاز موسم حج امسال از نیمه دوم تیرماه گفت: زائران اعزامی از این استان در نیمه اول مردادماه به سرزمین وحی مشرف می شوند و مدینه بعد هستند.
وی اضافه کرد: مقدمات اجرای هرچه بهتر مراسم حج در استان اندیشیده شده و کلاس های آموزشی حجاج نیز در حال انجام است.
وی یکی از مهمترین مشکلات آذربایجان غربی در حوزه زیارت عتبات عالیات را فعالیت غیرقانونی برخی افراد در اعزام زائران عنوان کرد و ادامه داد: سالانه دهها نفر از این طریق به عتبات عالیات مشرف می شوند که مشکلات بسیار زیادی در زمان رفت و برگشت برای آنان ایجاد می شود.
مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی تاکید کرد: شهروندان این استان برای اعزام به عتبات عالیات به ویژه در موسم اربعین، از طریق موسسه های مجاز اقدام کنند تا مشکلی برای آنان ایجاد نشود.
رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این رسانه با ظرفیت های خبری منحصر به فرد، آماده انعکاس مشکلات حوزه فرهنگی استان به مردم و مسوولان است، گفت: تولید و انتشار گزارش های خبری، مصاحبه با مسوولان و فعالان فرهنگی، انتشار اخبار با رویکرد توسعه فرهنگی و برگزاری میزگردهای خبری در حوزه مسائل این حوزه از جمله تمهیدات این نهاد به شمار می رود.
علیرضا فولادی افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی در رویکرد جدید خود تولید محصولات چندرسانه ای نظیر فیلم، عکس و گزارش های تصویری را در دستور کار قرار دارد و این ظرفیت می تواند در حوزه مشکلات فرهنگی موجود در استان نیز به کار گرفته شود.
وی اضافه کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان غربی امکان ایجاد خط خبری قرآنی در استان را دارد که می توان از این طریق نسبت به معرفی ظرفیت های قرآنی، نخبگان این حوزه و مسائل قرآنی در استان اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه، کتابخانه های عمومی، حج و زیارت و خبرگزاری جمهوری اسلامی عضو شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذربایجان غربی است.
2093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.