کریم حسین زاده روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در چالدران افزود: برای تجهیز این مزارع به آبیاری تحت فشار در سال جاری 10 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی اضافه کرد: هشت میلیارد و 550 میلیون ریال از این میزان اعتبار به کمک های بلاعوض دولتی اختصاص دارد.
وی با قدردانی ازاقدامات انجام شده در راستای توسعه آبیاری تحت فشار در چالدران ادامه داد: با توجه به حمایت ها و کمک های بلاعوضی که توسط دولت تدبیر و امید برای اجرای سیستم های آبیاری نوین در شهرستان پرداخت می شود، استقبال کشاورزان در این خصوص بیشتر شده است.
وی بیان کرد: تمامی تلاش دولت تدبیر و امید محرومیت زدایی از شهرستان چالدران است و تجهیز اراضی کشاورزی به روش های آبیاری نوین نیز در این راستا به شمار می رود.
فرماندار چالدران گفت: 600 هکتار از اراضی پایاب سد بابا احمد نیز در حال تجهیز به روش های آبیاری تحت فشار است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حسین زاده افزود: برای اجرای این طرح 140 میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.
حسن جلالی رئیس جهاد کشاورزی چالدران نیز در این آیین گفت: افزایش راندمان آبیاری، کنترل علف های هرز، صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه ها از اهداف و مزایای سیستم های آبیاری تحت فشار است.
به گزارش ایرنا، آبیاری کم فشار روش جدیدی است که در آن با استفاده از فشار آب موجود در لوله های آبرسانی مزرعه بدون نیاز به استخر، آب به زمین های کشاورزی منتقل می شود.
در این روش هیچ نیازی به پمپاژ، استخر و قطره چکان نبوده و انرژی اولیه با توجه به اختلاف ارتفاع سطح آب از مبدا تا مزرعه قابل تامین است؛ این روش با توجه به طرح هدفمندی یارانه ها و اصلاح الگوی مصرف بهترین روش برای کاهش هزینه ها و بهره وری کافی و بهینه از ذخایر آبی موجود به شمار می رود.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.