به گزارش ایرنا پرویز آراسته روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بارندگی های حوضه دریاچه ارومیه در سال آبی جاری به بیش از 400 میلی متر رسیده و نسبت به دراز مدت 19 درصد افزایش یافته است.
وی میزان آب دریاچه ارومیه در زمان حاضر را 2 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و درباره رهاسازی حق آبه آن نیز گفت: امسال 310 میلیون مترمکعب از حق آبه دریاچه ارومیه که در پشت سدهای استان ذخیره شده، به این زیست بوم رها شده است.
وی بیان کرد: با سازمان آب منطقه ای در زمینه رهاسازی آب مشکلی وجود ندارد و فقط رهاسازی ها باید در مصب رودخانه ها باشد تا هدر رفت آب در مسیر کاهش یابد.
وی با اشاره به نقش خاکریز دریاچه ارومیه در خشک شدن آن نیز گفت: با مشارکت وزارت راه از چندین مکان دریچه هایی برای تبادل و چرخش آب در 2 ضلع شمالی و جنوبی این خاکریز ایجاد می شود.
آراسته با اشاره به آلودگی هوای ارومیه نیز اضافه کرد: 80 درصد آلودگی های هوای ارومیه ناشی از ترافیک شهری بوده و 60 تا 70 درصد خودروهای در حال تردد در استان فرسوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به شعار سال روز جهانی محیط زیست گفت: شعار امسال غلبه بر آلودگی پلاستیک است تا نشان داده شود که این مواد به چه مقدار آثار مخرب در محیط ‌زیست دارد.
آراسته با بیان اینکه یکی از چالش های محیط زیست امروز در دنیا استفاده غیرمناسب از کیسه های پلاستکی است، بیان کرد: ۷۸ درصد پلاستیک در استان در سایت های دفن زباله دفن می شود.
وی ادامه داد: هشت درصد پلاستیک تولیدی در استان بازیافت و ۱۲ درصد سوزانده شده و موجب تولید گازهای خطرناک و مضر می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی میزان تولید روزانه زباله در ارومیه را ۵۵۰ تن عنوان و اضافه کرد: میزان سرانه تولید زباله در بخش شهری ارومیه ۷۱۰ گرم و در بخش روستایی نیز ۶۵۰ گرم است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی در سال های اخیر به مانند سایر نقاط کشور با کم آبی مواجه است؛ این کم آبی دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین زیست بوم آبی شمالغرب کشور را با تهدید مواجه کرده است.
هم اکنون با اجرای مصوبات ستاد احیای درایچه ارومیه چهار سال است که وضعیت آب دریاچه به مرحله تثبیت رسیده اما همچنان تبخیر آب نگین آبی آذربایجان در فصل گرما یکی از چالش های اساسی این زیست بوم به شمار می رود.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز در روز جاری با بیان اینکه خاکریز 14 کیلومتری ایجاد شده در وسط دریاچه ارومیه روند تبخیر آب را شدت بخشیده، گفته است که این خاکریز در اواخر دهه 50 شمسی اجرا شده و بستر چرخشی آب شمالی - جنوبی دریاچه را مختل کرده است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.