مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت کاروانسرای قدیمی ارومیه خبرداد.

داوود فرازی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی در خصوص مرمت این کاروانسرا تصریح کرد: به دلیل اهمیت معماری و تاریخی این بنا، اداره کل میراث فرهنگی استان حدود دو سال بود که طی رایزنی هائی با مالک بنا و همچنین بررسی های کارشناسی با مهندسین و معماران داشت، سرانجام توانست با جلب رضایت و مشارکت مالک بنا و همچنین تخصیص بودجه درخواستی از سازمان متبوع، عملیات ساماندهی آن را آغاز کند.

وی با اشاره اینکه این بنای تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار بوده و در سال 1380 در فهرست آثار تاریخی و ملی کشور به ثبت رسیده است گفت: این کاروانسرا به وقت خود یکی از کاروانسراهای بزرگ و مهم شهر ارومیه بوده است که به مرور زمان داخل در بافت شهری قرار گرفت و به دلیل دست به دست شدن مالکیت آن و عدم توجه کافی، آسیب هائی جدی به آن وارد شد بطوریکه تاکنون بدون هیچ استفاده و کاربردی و به شکل مجموعه ای متروکه و درحال فنا در قسمتی از بافت شهری دیده می شود.

این کارشناس مسئول در خصوص سرفصل های مرمتی و اقداماتی که برای ساماندهی آن در نظر گرفته شده گفت: تخلیه نخاله و تفکیک مصالح، مرمت سردر اصلی ورودی و جداره خارجی کاروانسرا یکی از اقدامات خواهد بود و در ادامه، مرمت حجره ها و فضاهای داخلی در دستور کار قرار دارد.

فرازی ادامه داد: در حیاط این کاروانسرا حجم زیادی از آوار و نخاله بر روی هم انباشت شده است که تخلیه این آوارها بخش دیگری از اقدامات برای ساماندهی خواهد بود.

مسئول دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی تاکید کرد: بدون شک این فصل از مرمت و ساماندهی، به هیچ وجه برای این بنای ارزشمند و بزرگ کافی نیست و نیاز به توجه بیشتری از سوی مسئولین سازمان و استان دارد تا با تخصیص اعتبار لازم بتوان در بازه زمانی کوتاه تر کل مجموعه را احیاء و کاربری مناسبی برای آن تعریف کرد.

وی درخصوص نامگذاری این کاروانسرا تصریح کرد: این کاروانسرا بدلیل اینکه تا سالیان زیادی هم جوار با تاسیسات شرکت نفت ارومیه بود، لذا به همین نام معروف گردید.

فرازی گفت: عملیات مرمت این کاروانسرا با اعتباری حدود 1500 میلیون ریال شروع شده و تا اواخر تیر ماه ادامه خواهد داشت.

 

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.