سید فتاح کبیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آخرین مهلت ارسال مقاله به این همایش بین المللی 30 تیر سال جاری و آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره ملی شمس و مولانا 10 مرداد امسال در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه جشنواره شمس و مولانا در بخش نماها شامل خوشنویسی در رشته نستعلیق است، اضافه کرد: بخش آیین ها و آواهای این جشنواره نیز شامل موسیقی و آواز سنتی، حرکات نمایشی موسیقیایی و مثنوی خوانی است.
وی بیان کرد: برگزاری جشنواره ملی با موضوع های آیین ها، آواها و نماها در دهه اول شهریور سال جاری، جذاییت و نشاط همایش علمی شمس و مولانا را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه بازخوانی اندیشه و شخصیت شمس تبریزی در مثنوی، غزلیات و آثار مکتوب مولانا یکی از محورهای این همایش است، گفت: احوال و زندگانی شمس تبریزی، دیدگاه های شمس تبریزی درباره دیگر عارفان، نسخه پژوهشی مقالات شمس تبریزی و نقد اندیشه و آثار شمس تبریزی در آثار گذشتگان و معاصران از دیگر محورهای این همایش بین المللی است.
مدیرعامل موسسه تولیت آرامگاه شمس تبریزی مذهب کلامی و مشرب عرفانی شمس تبریزی را از محورهای این همایش عنوان کرد و گفت: اشتراکات و افتراقات در مذهب کلامی و مشرب عرفانی شمس تبریزی، بازشناسی اندیشه و آثار مولوی پیش و پس از دیدار شمس تبریزی و بازشناسی اندیشه و آثار مولوی پیش و پس از غیبت شمس تبریزی نیز از دیگر محورها محسوب می شود.
کبیری افزود: بازشناسی اندیشه و آثار شمس و مولانا با رویکردهای نقد ادبی، بازشناسی اندیشه و آثار شمس و مولانا با رویکردهای میان رشته ای و بازخوانی عرفان اسلامی در آثار شمس و مولانا از دیگر محورهای این همایش به شمار می رود.
وی با بیان اینکه کارگاه خوانش سینمایی اشعار مولانا بخش ویژه این همایش به شمار می رود، بیان کرد: دبیرخانه علمی همایش بر عهده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور است و آثار در این مجموعه بررسی می شود.
وی افزود: علاقه مندان می توانند برای اطلاع از بخش های مختلف این همایش به نشانی اینترنتی www.shamsconf4.ihcs.ac.ir مراجعه و برای مشاهده جزئیات جشنواره نیز به www.jashnvareh-shams.com مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا هفت مهرماه در تقویم کشور به نام روز ملی شمس تبریزی نامگذاری شده است؛ تقارن این روز در سال های گذشته با ماه محرم ملاحظه های به حق و خاص خود را در اجرای برنامه های مفرح برای مهمانان داخلی و خارجی به همراه داشت.
امسال با تصمیم هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی این برنامه‌ها در فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر برگزار می شود.
شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.
کتاب 'مقالات شمس' شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شده است.
کتاب 'تماشای خورشید' نیز که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از 'مقالات شمس' بوده، توسط 'بهنام رجب پور' و 'حسین صبوری' با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شده است.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.
مولوی در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.
7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.