یک جامعه شناس گفت: ناآگاهی یکی از عوامل عمده در بروز و ادامه‌ کودک ‌آزاری در خانواده و اجتماع است.

افشار کبیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی بابیان اینکه فقر فرهنگی و نااگاهی از دلایل عمده بروز کودک آزاری است افزود: متاسفانه اکثر خانواده هایی که فرزندانشان مورد آزار قرار می گیرند هنوز والدین با تربیت جنسیتی،نقش متفاوت دو جنس دختر و پسر درجامعه و نحوه تعاملات کودکان و نوجوانان در جامعه اگاهی ندارند تا انها را به فرزندانشان اموزش دهند.

وی ادامه داد: آموزش والدین و آشنا کردن آنان با مسئولیت هایشان در قبال کودک و آموزش والدین جهت ایفای نقش یک والد خوب، افزایش آگاهی خود در زمینه پرورش و تربیت فرزندان و شیوه‌های مناسب رفتار با آنان، آشنا کردن کودکان با حقوق خود از جمله مواردی است که باید دراولویت سیستم اموزشی و فرهنگی جامعه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه کودک ازاری یک آسیب اجتماعی است که در اکثر جوامع وجود دارد افزود: هرگونه بدرفتاری با کودکان و رفتارهایی که توسط افراد دیگر، به‌ویژه بزرگسالان نسبت به کودکان انجام می‌شود و به‌نوعی به سلامت جسم و روان آنان آسیب می‌رساند کودک ازاری نامیده می شود.

کبیری گفت: کودک آزاری جنسی یکی از انواع کودک آزاری است که میتوان علاوه برآن به کودک ازاری جسمی،عاطفی و روحی روانی نیز اشاره کرد.

وی جایگاه آموزش تربیت جنسیتی را در خانواده و سیستم آموزشی خالی دانست و اظهار کرد: باید این مسائل از لحاظ علمی تبیین شود چراکه فرزندانی که در بستر خانواده،نقش و جایگاه خود را اموزش می بینند، کمتر در معرض چنین اسیب هایی قرار می گیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: کودکان امروز بی هیچ اموزش علمی و اصولی از طریق رسانه های غربی و فضای مجازی در معرض آسیب هستند که اگاه سازی ازطریق دو نهاد خانواده و مدرسه بستر اگاهی را افزایش می دهد.

وی بااشاره به اینکه طرح لایحه و قانونی در خصوص حمایت از کودکان لازم و ضروری است خاطر نشان کرد: فرهنگسازی مقدم برقانون است، اگرچه قانون و فرهنگ مکملند ولی در صورتی که نتوانیم در خصوص تربیت جنسیتی آموزش دهیم و فرهنگ سازی نکنیم قوانین مصوب نیز انچنان که باید نقش موثری در کاهش شدت اسیبهای وارده نخواهند داشت.

کبیری بابیان اینکه باتوجه به فرهنگ حاکم در جامعه و ترس از آبرو، خانواده ها از اشکار کردن مشکل کودک خود که مورد آزار قرار گرفته خودداری می کنند افزود: پیامدهای کودک‌آزاری تنها متوجه کودک و خانواده وی نیست و همه جامعه را در بر می‌گیرد، با بیان این مسئله در جامعه تاحدودی میزان هوشیاری افراد جامعه ،والدین و حتی کودکان و نوجوانان رو نسبت به این معضل بیشتر کرده و میزان خودمراقبتی را افزایش می دهد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.