به گزارش ایرنا امام راحل پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ این پرسش که آیا در جمهوری اسلامی اقلیت های دینی و مذهبی جایگاهی دارند؟ ضمن بیان اینکه رژیم شاه با آنان رفتاری بهتر از رفتار با مسلمانان نداشته، چنین فرموده بود که 'ما طبیعتا نسبت به عقاید مذهبی دیگران بیشترین احترام را پس از سرنگونی دیکتاتوری و استقرار یک رژیم آزاد می گذاریم'.
سطوح و لایه های آزادی اقلیت های دینی در نظریه سیاسی امام خمینی (ره) گوناگون بود و عرصه های مختلفی را چون آزادی انجام آیین ها و شعائر عبادی، آزادی عقیده و اندیشه، آزادی بیان و حق اظهار نظر، آزادی سیاسی (حق رای دادن و حق انتخاب شدن به مقامات عمومی و سیاسی) آزادی های شخصی و خصوصی را در بر می گرفت.
امام خمینی (ره) بر حفظ امنیت، اموال، آبرو و ناموس یهودیان نیز تاکید داشتند و فرموده بودند: 'به این یهودی ها که در ایران هستند کسی حق ندارد تعرض بکند، اینها در پناه اسلام و مسلمانان هستند. نه به یهودی ها و نه به نصارا. اینهایی که مذهب رسمی دارند، حق ندارند تعرضی بکنند'.
قرار گرفتن در بیست و نهمین سالروز رحلت معمار کبیر انقللاب نیز فرصتی را برای نشستن پای صحبت شخصیت های سیاسی و مذهبی اقلیت های دینی آذربایجان غربی فراهم کرده است تا ابعاد مختلف اندیشه های متعالی امام راحل در زمینه اقلیت های دینی بیش از پیش تبیین شود.
رئیس انجمن آشوریان ارومیه معتقد است که ثمره تاکید امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری بر آزادی اقلیت های دینی در زمان حاضر با برگزاری آزادانه آیین های مذهبی آشوریان در کلیساهای ارومیه نمایان است.
استانلی سیمونز ادامه داد: معمار کبیر انقلاب تمامی اقوام و اقلیت های دینی را ید واحده نامیدند و اجازه نداد تا تفرقه و جدایی بین اقلیت های دینی و مذهبی به دستاویز مخالفان نظام تبدیل شود.
وی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) نگاه فراجناحی داشتند، بیان کرد: ایشان هرگز میان ملت ایران اعم از مسیحی و مسلمان و کلیمی و زرتشتی تفاوت قایل نشد.
رئیس انجمن آشوریان ارومیه ادامه داد: امام راحل شخصیتی بی نظیر و جذاب داشتند و همین شخصیت و نگاه دوراندیشانه ایشان موجب شد تا انقلابی بزرگ را رهبری کنند و به پیروزی برساند.
وی با بیان اینکه ظلم ستیزی از اندیشه های بلند امام راحل بود، افزود: دنیای امروز تشنه اندیشه های امام راحل است و جهانیان باید برای رهایی از ظلم و جنایت گروه های تروریستی پرورش یافته به دست استکبار جهانی باید اندیشه های امام راحل را فصل الخطاب خود قرار دهند.
وی تبیین اندیشه های امام راحل به نسل جدید را ضروری خواند و گفت: آنگونه که شایسته امام راحل بوده، اندیشه های ایشان به نسل امروز انتقال داده نشده است و رسانه های ارتباط جمعی باید در این خصوص دست به تولید محتوا بزنند تا دیدگاه های امام راحل بازخوانی شود.
رئیس سابق نمایندگی خلیفه گری ارامنه کل آذربایجان نیز گفت: امام خمینی(ره) تمام اقوام ایرانی را زیر یک پرچم جمع کرد و تبعیضی میان اقلیت های دینی و مذهبی ایران نگذاشتند.
پایلاک ساهاک ادامه داد: آزادی و آرامشی که امروز اقلیت های دینی ایران از آن برخوردار هستند در هیچ کشور دیگری وجود ندارد و گفته های استکبار جهانی مبنی بر نقض حقوق اقلیت های دینی در ایران دروغ محض است.
وی بیان کرد: امام خمینی(ره) شخصیتی جهانی و حامی مستضعفان از هر قوم و نژاد بود و راه ایشان در مبارزه با ظلم و استکبار امروز نیز در سراسر جهان ادامه دارد.
دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان نیز گفت: نور امیدی که امام راحل در دل اقلیت های دینی زنده کرد باعث امیدواری آنان به زندگی توام با آرامش و امنیت در ایران شد.
یوناتن بت کلیا ادامه داد: امام خمینی (ره) احترام ویژه ای برای اقلیت های دینی قائل بود و این احترام را همواره در سخنرانی هایشان مورد تاکید قرار دادند.
نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از ورود امام راحل به کشور از اولین گروه‌هایی که با امام دیدار داشتند، اقلیت‌های دینی اعم از مسیحی، یهودی، زرتشتی بودند و در این جلسه که خود من نیز در آن حضور داشتم، امام (ره) دست خود را بلند کردند و گفتند ما ید واحد و ملت واحد هستیم و این سخن امام (ره) امیدی در دل پیروان ادیان ابراهیمی ایجاد کرد و این امید هنوز هم پس از گذشت سالیان سال همچنان زنده است.
وی اضافه کرد: زمانی که امام راحل در نوفل ‌لوشاتو به سر می‌بردند، سوالات زیادی از سوی رسانه های مختلف در خصوص وضعیت اقلیت‌های دینی ایران و برنامه های ایشان در مورد اقلیت های دینی مطرح می شد و امام هم می فرمودند همه ما باید با هم و در کنار هم زندگی کنیم.
بت کلیا با بیان اینکه امام خمینی (ره) برای مبارزه با ظلم و ستم و احقاق حق مستضعفان و رسیدن همگان به یک زندگی صلح‌آمیز و مسالمت‌آمیز قدم برداشت، گفت: شخصیت بی نظیر امام راحل همیشه برای ما زنده است و تاریخ نام و یاد او را فراموش نخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، امام خمینی(ره) در روز بیستم جمادی الثانی 1320 هجری قمری مطابق با 30 شهریـور 1281 هجری شمسی ( 24 سپتامپر 1902 میلادی) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران در خانواده ای اهل علـم، هجرت و جهاد دیده به جهان گشود و در 13 خرداد 1368 به ملکوت اعلی پیوست.
امسال بیست و نهمین سالگرد رحلت ملکوتی معمار کبیر انقلاب است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.