به گزارش ایرنا مردم این استان یکشنبه شب و بامداد دوشنبه با حضور در مساجد و تکایا و دیگر اماکن مذهبی، آداب احیا را به جا آوردند و با سردادن صدای ' الهی العفو'، نخستین شب قدر را به سحر پیوند زدند.
مردم در جای جای این استان مرزی در شب ضربت خوردن امام اول شیعیان، یکپارچه به عزاداری و دعاخوانی پرداختند و مومنان با برپا داشتن نماز، قرائت قرآن و دعا و گریه از خداوند منان طلب آمرزش کردند.
مراسم ویژه نخستین شب قدر در مساجد جامع شهرستان های مختلف آذربایجان غربی با حضور ائمه جمعه، فرمانداران و جمعی از مسوولان شهرستان ها و همچنین اقشار مختلف مردم برگزار شد.
همچنین مراسم ویژه شب قدر در سایر مساجد شهر همراه با نوحه خوانی، روضه خوانی و قرائت دعای جوشن کبیر، مجیر و به جا آوردن دیگر آداب ویژه این شب همراه بود.
جوانان در برخی از شهرستان های این استان در شب ضربت خوردن امیرالمومنین علی (ع) پس از به جا آوردن مراسم احیا، دسته های عزاداری در خیابان ها و معابر به راه انداختند.
تهیه غذای سحری در برخی از مساجد و حسینیه ها برای شب زنده داران از دیگر برنامه های شب های قدر در این استان بود.
بسیاری از اماکن متبرکه و امامزاده های استان نیز به همین مناسبت میزبان مردم مومن و دیندار مردم این استان بود که برای عزاداری و مراسم احیا به این مکان های مقدس آمده بودند.
سیل جمعیت عزادار و روزه داران در آئین شب قدر در خیابان ها و امامزادگان به قدری بود که تمامی مسیر ارتباطی از ساعت های اولیه شب مملو از جمعیت شده بود و مردم به نماز و دعا و نیایش مشغول بودند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه در آیین احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حسینیه عاشقان ثارالله ارومیه گفت: شب های قدر بهترین فرصت برای بازگشت به سمت خدا و رسیدن به قرب الهی است و باید این فرصت را با همه توان قدر بدانیم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: خداوند متعال شب های قدر را برای توبه کردن و نجات از آتش دوزخ تعیین کرده است و در این شب ها باید با تضرع و دل های شکسته از خداوند طلب آمرزش کرد.
وی اضافه کرد: این شب ها بهترین فرصت برای بررسی پرونده زندگی هر انسانی است و می توان با دقت کردن در این پرونده، زمینه اعتلا و سعادت دنیوی و اخروی را فراهم کرد.
وی با تسلیت سالروز ضربت خوردن حضرت علی (ع) ادامه داد: طبق فرمایش رسول اکرم (ص)، ذکر فضایل امیرالمومنین امام علی (ع) عاملی برای بخشیده شدن گناهان است و علاوه بر آن، هر کسی که این فضایل را بشنود یا بخواند نیز مشمول لطف الهی شده و گناهان او بخشیده می شود.
به گزارش ایرنا شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی پرفیض و برکت قدر در نزد شیعیان و بسیاری از مسلمانان جهان دارای جایگاه با عظمتی است و مردم در این شب ها به قرائت ادعیه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده داری مشغول می شوند.
نخستین شب قدر مصادف با ضربت خوردن اولین امام و پیشوای شیعیان جهان حضرت علی(ع) است؛ امام همامی که با رفتار و منش پیامبر گونه اش الگو و سرمشق حق طلبان و عدالت پیشگان جهان است.
امام علی(ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری قمری در مسجد کوفه به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی ضرب خوردند و در شب 21 همان ماه به شهادت رسیدند.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.