علیرضا مردانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برداشت گل محمدی در شهرستان خوی از اوایل خرداد ماه جاری آغاز می شود و تا پایان این ماه ادامه می یابد.
وی ادامه داد: امسال در بیش از 55 هکتار از باغ های منطقه، گل محمدی کشت شده که این میزان نسبت به سال گذشته 15 هکتار ببشتر است.
وی اضافه کرد: قیمت هر کیلو گل محمدی 150 هزار ریال است و از هر هکتار نیز حدود چهار تا چهار و نیم تن محصول گلبرگ برداشت می شود.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوی ادامه داد: 70 درصد گلبرگ های گل محمدی به صورت گلاب، 20 درصد در تهیه مربا و شیرینی و 10 درصد دیگر به صورت خشک مصرف می شود.
مردانی اضافه کرد: گونه های گل محمدی کشت شده در شهرستان خوی از نوع رقم های خاردار ریز کوتاه و بزرگ و توده های محلی بوده و گل محمدی خوی از نظر کیفیت و عطر و اسانس در جهان کم نظیراست.
وی بیان کرد: همچنین پیش بینی می شود امسال 480 هزار لیتر گلاب از گلستان های گل محمدی استحصال شود .
وی گفت : این محصول علاوه بر تامین نیاز داخل استان به استان های آذربایجان شرقی و کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه صادر می شود.
به گزارش ایرنا، گل محمدی که در آذربایجان غربی به قیزیل گول مشهور است ،در ادبیات و فرهنگ مردم نیز جایگاه خاصی دارد؛ قیزیل گول خوی از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و در درمان زخم معده، ضعف عمومی، بیماریهای صفراوی، اسهال و جلوگیری از صرع و تقویت قلب بسیار مفید است .
8135/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.