ارکان اسلامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 560 نفر از این مداحان نیز تا زمان حاضر تعیین سطح شده اند و دارای سطوح یک تا سه هستند.
وی به نحوه گزینش و معرفی مداحان اشاره کرد و ادامه داد: متقاضیان مداحی پس از ثبت نام و گذراندن آزمون های کتبی و شفاهی در صورتیکه نمره بالای 60 را کسب کنند، به عنوان مداح معرفی شده و در صورتی که نمره آنان از 60 پائین تر باشد به کمیته آموزشی معرفی می شوند.
وی افزود: حدود یک و نیم سال است که مداحان بدون کارت در مساجد و سایر اماکن استان حضور نمی یابند و خود مردم نیز در مجالس و مساجد مداح بدون کارت را قبول نمی کنند.
کارشناس تشکل های دینی تبلیغات اسلامی استان همچنین بیان کرد: یکهزار و 700 هیات مذهبی نیز در استان فعالیت می کنند که تاکنون 818 مورد از آنها در سامانه طوبی ثبت نام شده است.
به گزارش ایرنا، سامانه طوبی بانک اطلاعات تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی است که از سال 1395 کار خود را شروع کرده و شامل کانون‌های فرهنگی - تبلیغی، مداحان و شعرای آیینی، هیات های مذهبی و انجمن‌های اسلامی بوده و وظیفه اساسی آن، ساماندهی و یکپارچه کردن کلیه فعالیت‌های تشکل‌های دینی در سراسر کشور می‌باشد.
بر اساس این گزارش خوی با ثبت 191 هیات در رتبه نخست آذربایجان غربی از لحاظ تعداد هیات های مذهبی قرار داشته و ارومیه با 128 و نقده با 110 هیات مذهبی در رتبه های دوم و سوم قرار دارد.
مداحان به سه دسته درجه یک، درجه 2 و درجه سه تقسیم می شوند؛ ذاکران نیز مداحانی هستند که در سطح استان برنامه اجرا می کند و از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردارند؛ ستایشگران هم مداحان مسلط به شمار می روند که علاوه بر داشتن سوابق بالا نسبت به تدریس مداحی و شاگردپروری اقدام می کنند.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.