مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی گفت: تاکنون 57 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند .

به گزارش ایسنامنطقه آذربایجان غربی، فیض الله شمس در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان سلماس که باحضور مسئولین این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون 57 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند .

وی بیان کرد: در 30 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی نیز سیستم آبیاری تحت فشار در دست اجراست که از این میزان، 9هزار هکتار را اراضی خرده مالکی تشکیل می دهد .

شمس گفت: استفاده از روش‌های مناسب آبیاری تحت فشار می تواند راندمان آبیاری را در اراضی کشاورزی به میزان 70 تا 75 درصد افزایش دهد .

مرتضی اصغری فرماندار سلماس نیز با اشاره به وضعیت خوب بارش در این شهرستان گفت: حجم آب ذخیره شده پشت سد زولا به 46 میلیون متر مکعب رسیده و سد دریک نیز با 10.2میلیون متر مکعب لبریز شده است .

وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته میانگین آورد رودخانه نسبت به پنج سال اخیر کاهش 75 درصدی داشته بود، اظهار کرد: کاهش بارش ها در پنج سال اخیر در کاهش ظرفیت ذخیره سازی این سدها نقش مستقیم داشته بود که با لطف الهی آب پشت سد زولا و دریک در سلماس نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته دو برابر افزایش یافته است .

فرماندار سلماس به سرریز اجباری سد دریک اشاره کرد و گفت:این سد به دلیل عدم نصب دریچه های قطاعی در حجم 10.2 میلیون متر مکعب سرریز شد که امیدواریم با همکاری مسئولین استانی و نصب این دریچه ها، ظرفیت ذخیره سازی این سد تا رسیدن به حد سرریز به 25 میلیون متر مکعب افزایش یابد .

وی با بیان این که آب سدهای زولا و دریک برای آبیاری 11 هزار و 272 هکتار از اراضی سلماس و تازه شهر استفاده می شود افزود: وجود 2 سد دریک و زولا در منطقه سلماس نقش بسزایی در افزایش تولیدات کشاورزی دارد اما باید در زمینه افزایش اعتبارات آبیاری تحت فشار بیش از پیش تلاش شود .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.