میثم سپاهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با شروع فصل گرما احتمال شیوع برخی از بیماری ها با منشا دامی از جمله بیماری مهلک و کشنده تب هموراژیک کریمه کنگو افزایش می یابد و دامداران و مصرف کنندگان باید با رعایت اصول بهداشتی توصیه های دامپزشکی را در این خصوص جدی بگیرند.
وی اضافه کرد: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان با کشتار غیرمجاز دام و تماس مستقیم با دام آلوده افزایش می یابد.
وی بیان کرد: این بیماری در دام زنده آلوده هیچ گونه علائمی ندارد و به همین علت باید توصیه های بهداشتی در این خصوص جدی گرفته شود.
وی ادامه داد: عامل این بیماری ویروسی بوده و توسط دسته ای از بندپایان شامل انواعی از کنه ها به ویژه هیالوما انتقال می یابد و گزش دام ها توسط کنه های آلوده باعث انتقال بیماری به دام زنده شده و انسان نیز در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی(تماس مستقیم با کنه یا حیوان آلوده به ویروس، تماس با لاشه و نیز استفاده از گوشت آلوده) به این بیماری مبتلا می شود.
مدیر دامپزشکی چالدران گفت: سمپاشی جایگاه و بدن دام با استفاده از سموم، خودداری از تماس مستقیم با دام و لاشه و حتی کنه های ناقل و نیز استفاده از گوشت بهداشتی ممهور به مهر دامپزشکی که در کشتارگاه های دام تولید و به مدت 24 ساعت در پیش سردکن در دمای اپتیمال نگهداری شود از راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به شمار می رود.
سپاهی افزود: مردم باید گوشت مصرفی خود را تنها از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی مجاز که تحت نظارت دامپزشکی است، تهیه کنند.
به گزارش ایرنا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که آلودگی با این ویروس در دام ها علائم بالینی ایجاد نمی کند؛ تعدادی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز، گوسفند، خرگوش و شترمرغ میزبانان تکثیر کننده این ویروس هستند و کنه هایی که از این دام ها خونخواری می کنند می توانند آلودگی را به نوزادان خود منتقل کنند.
بافت های مختلف در دام های آلوده از جمله خون و گوشت آلوده می شود و می توانند ویروس را در محیط منتشر یا در صورت تماس به انسان منتقل کند و به همین علت کشتار دام ها در کشتارگاه ها و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.