به گزارش ایرنا سفال های منقوش کشف شده از تپه اهرنجان با عناصر هندسی تزیین شده است و بیشتر آنها را انواع کاسه های ساده و سبو تشکیل می دهد؛ برخی از کاسه های اهرنجان نیز دارای لوله کوتاهی در زیر لبه هایشان بوده که شبیه آنها تاکنون در هیچ منطقه باستانی دیگری دیده نشده است.
کارشناسان معتقدند که تپه اهرنجان محل کارگاه های تولیدی انسان های باستان از 9 هزار سال قبل بوده و از این لحاظ ظرفیت منحصربفردی برای کاوش های باستان شناسی و آشنایی با سبک زندگی پیشینیان دارد.
پژوهشگر تاریخ و نویسنده کتاب تاریخ 10 هزار ساله سلماس معتقد است که کشف این دهکده باستانی بی نظیر در سلماس در اواخر سال 1371 شمسی اعلام شد.
توحید ملک زاده افزود: این دهکده که در نوع خود جزو قدیمی ترین دهکده های واقع در خاورمیانه می باشد و از این حیث از اهمیت زیادی برخوردار است در شمال شهر سلماس و در نزدیکی کوی فرهنگیان قرار دارد و مردم منطقه آن را به علت وجود خاکستر( به زبان محلی کول)، کول تپه می نامند.
وی افزود: در سال های اخیر کشاورزان که به زعم خود تپه اهرنجان را معدن خاکستر می دانند، خاکش را برای تقویت زمین های زراعی خود منتقل می کنند به طوری که از این دهکده باستانی تنها چهار هکتار باقی مانده است.
ملک زاده اشاره کرد: در این مکان باستانی ابتدا سنگ های اوبسیدین از معادن آتشفشانی غرب سلماس و در برخی موارد از ترکیه کنونی وارد می شد و پس از تبدیل به ابزارآلات جنگی مانند چاقو و سرنیزه به دیگر اقوام جهان صادر می شده است.
این کارشناس مسائل تاریخی و میراث فرهنگی معتقد است که وجود مصنوعات سنگی شامل ظروف، سینی های گود، سینی های سفال و وزنه های گرد سنگی معرف فعالیت های زیادی برای تأمین غذا از طریق کشاورزی در این منطقه بوده است.
ملک زاده ادامه داد: در این منطقه همچنین سفالینه های منقوش خاکستری متمایل به سیاه و مسطح سفالی کشف شده که از نوع سفال های نخجوان مربوط به دوره برنز قدیم در 2 هزار و نهصد سال قبل از میلاد مسیح است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلماس نیز معتقد است که غربت قدیمی ترین روستای آذربایجان و فلات ایران در سلماس قابل قبول به نظر نمی رسد و تپه اهرنجان به عنوان یکی از این مناطق باستانی نیاز به فنس کشی و نگهداری دارد.
معصوم حسنی ادامه داد: بر اساس کاوش ها و مطالعات انجام شده علاوه بر قطعات سفال های دوره نوسنگی تعدادی مشته سنگ، سنگ ساب، هاون سنگی، تیغه های آبسیدین، انواع سردوک ها و ادوات ساخته شده از استخوان حیوانات نیز از سطح این تپه جمع آوری شده است.
به گزارش ایرنا قدمت استقرار روستایی در آذربایجان با وجود تپه هایی چون اهرنجان تا اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد می رسد.
7156/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.