به گزارش ایرنا این کتاب با عنوان ' سفری به دنیای قصه ها در 17 روز ' شامل 17 داستان بوده و هر یک از آنها توسط یکی از دانش آموزان‌ پایه پنجم ابتدایی مدرسه ای در مرکز آذربایجان غربی به نگارش درآمده است.
این دانش آموزان در طول سال تحصیلی برای رسیدن زنگ انشا لحظه شماری کرده اند؛ کودکانی که نتیجه ماه ها برنامه ریزی معلم پرتلاش خود با نام ' مهسا مولا زینالی ' را طی مراسم رونمایی از این کتاب به ظهور رساندند.
این مراسم رونمایی با حضور دانش آموزان پایه های مختلف تحصیلی و والدین شان در ارومیه برگزار و به جشن شکرگزاری جمعی از محصلان تبدیل شد؛ به راستی کیست که در این مکان باشد و از شکوفایی این غنچه های باغ زندگی به وجد نیاید! اینجا محفلی برای تماشای شوق کودکانه از رهگذر آموزش و پرورش خلاقانه است.
آینده اما برای این دانش آموزان پنجم ابتدایی قدری متفاوت تر رقم خواهد خورد؛ این مراسم نویدبخش ظهور هنرمندان مستعد در حوزه ادبیات و به ویژه در داستان نویسی است.
کتاب داستان این دانش آموزان با یکهزار تیراژ در انتشارات آینا به چاپ رسیده و در ابتدای آن از رقیه مهدیزاده که مدیریت دبستان مربوطه را عهده دار بوده، قدردانی شده است.
'گونای رحیمی' با داستان دخترک زیبا، نخستین ورق های این کتاب را به خود اختصاص داده و 'روژوان محمودی آذر' نیز داستان آبادیس را در توصیف فداکاری پدر و مادری در حق فرزندشان نوشته است.
'الین افشار تقی زاده' نیز نام خودش را بر روی قهرمان داستانش با عنوان الین در خانه سالمندان نهاده است و فرشته محسن پور نیز داستان شیرین حیوانات زیبا را بیان کرده است.
'خرچنگ تپلی مسموم' عنوان داستانی است که اسرا عزیزیان با نوشتن آن کودکان را به دنیای ماهی ها برده و 'ملیسا کنارچی اقدم' نیز با داستان فلوت سحرآمیز رویای دوستانش را به یک دهکده سوق داده است.
در یکی دیگر از داستان های کوتاه این کتاب می توان داستان دیگ سحرآمیز را به قلم آیلین پاکپور خواند و پس از آن داستان سلوا خلیل زاده با عنوان دخترک طراح را مطالعه کرد.
ستایش فولادی با داستان خیاط لال به سراغ استعدادهای معلولان رفته و السا سیار نیز با داستان شهر پروانه ها به دنیای پروانه ها وارد شده است.
'سون نور حسنی' با داستان آرزوی فارا به سراغ دختر فقیر روستایی رفته و ' ملیسا چور' نیز با داستان همیشه ناراضی از قانع نبودن یک پیرزن انتقاد کرده است.
داستان آهنگ زن ماهر به قلم ' پارلا آقا محمدی' قصه دختری به نام نازگل را که پدرش را از دست داده، به رشته تحریر درآورده و ' فاطمه پاشایی کوسی' نیز داستان 'آرزوی کیانه' را نوشته است.
داستان های دخترک و گردنبند، دکمه جادویی و طلسم ساعت نیز در آخرین صفحه های این کتاب به ترتیب توسط ریحانه سلیمانی، نیکا امینی فر و مهنا دریایی نوشته شده است.
معلم این دانش آموزان که دارای مدرک تحصیلی دکتری برنامه ریزی درسی است به خبرنگار ایرنا چنین گفت: با تشخیص استعداد و توانایی دانش آموزان در درس انشا، آنان را به سمت نوشتن داستان های کوتاه در طول سال تحصیلی سوق دادم.
مهسا مولازینالی افزود: اگر معلم راه صحیح را به دانش آموزان نشان دهد، خروجی هر درس به اثری درخور توجه و پرورش استعدادهای نوجوان منجر می شود.
وی ابراز امیدواری کرد تا این شیوه علاقه مندسازی کودکان به نوشتن به تربیت نویسندگان کم سن و سال و دانش آموزان مستعد در زمینه ادبیات منجر شود.
وی با اشاره به اینکه این کتاب شامل 17 قصه کودکانه است، گفت: فرزانه تنخواهی تصویرگر، ساسان نجفی ویراستار ادبی و سیده الهه علوی تایپیست این کتاب هستند.
ایده پرداز این مجموعه داستان با بیان اینکه این کتاب داستان برای گروه سنی الف و ب مناسب است، افزود: قصه های تخیل آمیز، داستان هایی درباره حیوانات و قصه هایی با محوریت شخصیت های دختر عمده تمرکز این دانش آموزان بوده است.
مولازینالی افزود: بخش کلید واژه ها شامل ارائه توضیح ساده برای 20 کلمه مهم در بخش پیوست این مجموعه داستان ارائه شده است.
روژوان محمودی آذر که خالق قصه 'آبادیس' است، گفت: با داستان ها و فیلم های زیادی سروکار داشته ام و ایده اصلی قصه ام را از آنها گرفته شده است.
وی با بیان اینکه چند روز طول کشیده تا قصه اش را تمام کند و معلم در املای کلمات راهنمایی اش کرده است، اضافه کرد: این داستان به اتفاق های غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی در زندگی اشاره می کند.
محمودی آذر بیان کرد: باور اینکه یک کتاب داشته باشم، برایم سخت بود و الان خیلی خوشحال هستم که این موفقیت را در زندگی کسب کرده ام.
وی افزود: به داستان های تخیلی علاقه مند هستم و دوست دارم داستانم را به انگلیسی هم بنویسم.
ستایش فولادی نیز که قصه 'خیاط لال' را نوشته است، بیان کرد: معلم عزیزم در طول سال می گفت که چنین طرحی داریم و به داستان خود فکر کنید.
وی افزود: معلم به خوبی ما را راهنمایی می کرد و هر قسمت از داستان که مختصر یا ناقص بود را تذکر می داد تا کامل کنیم.
وی ادامه داد: دوست داشتم داستانم علاوه بر جنبه سرگرمی، پیامی برای هم سن و سالانم داشته باشد.
فولادی بیان کرد: از چاپ داستانم حس خیلی خوبی دارم چون سایر دانش آموزان با این نوع اقدام های فرهنگی آشنا و به نوشتن علاقه مند می شوند.
وی با اشاره به اینکه در اوقات فراغت داستان های ماجراجویی می خواند، افزود: بعد از چاپ کتاب، علاقه ام به داستان نویسی افزایش پیدا کرده است.
آیلین پاکپور که خالق قصه 'دیگ سحرآمیز' است، گفت: پیام این داستان تخیلی، قدردانی نسبت به امتیازهای زندگی دنیوی است و اینکه باید از داشته های خود نگهداری کنیم.
وی افزود: معلم در ویرایش داستان های ما تلاش زیادی کرد و ما قدردان مهربانی های او هستیم.
وی با اشاره به اینکه از چند سال پیش دوست داشتم یک نویسنده بشوم، افزود: هیچ وقت باور نمی کردم این اتفاق به این زودی بیافتد و الان احساس نویسنده بودن را کامل حس می کنم.
وی با اشاره به اینکه در اوقات فراغت کتاب های دایره المعارف و داستان های تخیلی می خواند، اضافه کرد: هر رویایی با تلاش قابل دستیابی است و برای نویسنده شدن تمام تلاش خود را می کنم.
پارلا آقا محمدی، خالق قصه 'آهنگ زن ماهر' نیز گفت: در ابتدا خیلی هیجان داشتیم و با راهنمایی معلم توانستیم چند بار قصه هایمان را ویرایش کنیم.
وی با اشاره به اینکه در عرض یک روز این داستان را نوشته است، افزود: خوشحالم داستانم یکی از قصه های کتاب 'سفری به دنیای قصه ها در 17 روز' است و دانش آموزان دیگر برای نوشتن داستان تشویق می شوند.
وی گفت: اگر یک نفر داستان مرا بخواند متوجه می شود که در زندگی باید به فقرا کمک کرد؛ حتی اگر زیاد ثروتمند نباشیم.
به گزارش ایرنا مراسم رونمایی از کتاب 'سفری به دنیای قصه ها در 17 روز' در گوشه ای از آذربایجان غربی و فارغ از حضور چهره های استانی با آرامش کامل برگزار شد؛ این حرکت فرهنگی می تواند در دیگر مدارس کشور الگوبرداری شود تا استعداد دانش آموزان از این رهگذر شکوفا شود و کلاس های خسته کننده انشا به دنیای شیرین داستان نویسی تبدیل شود.
معلمان خلاق با طرح های ابتکاری می توانند از جنبه جذابیت و کابردی بودن تعلیم و تربیت در سیستم آموزشی موثر واقع شوند.
گزارشگر: توحید محمودپور
7129 /3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.