جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه حفظ و مرمت آثار تاریخی هم اکنون در حال اجراست و ساماندهی محوطه باستانی آثار تاریخی، سایت موزه ها و مرمت اضطراری برخی از این آثار تاریخی با شتاب بیشتری صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: سه گنبد، ساختمان مسکن طبیب و ساختمان دیزج سیاوش ارومیه، جداره تیمچه نصیرزاده و حمام محمدبیگ خوی، حمام لج و حوضخانه های تاریخی مهاباد، مسجد و یخچال چورس، پل رزقاری پیرانشهر، حمام محمدآباد شاهین دژ، مقبره سردار و مسجد حمامیان بوکان، کلیسای ساندوخت و کلیسای زاکاریای چالدران از جمله آثار تاریخی در حال مرمت استان است.
وی بیان کرد: کاروانسرای شرکت نفت، مدرسه خسروی و حمام بیگ خوی، کلیسای قریس و مهلذان و مقبره آل یعقوب خوی، کلیسای هفتوان سلماس، درشک، آفتارخانه و حمام شیخ در سلماس، گنبد کندال در شوط، پل تاریخی ساروق و مسجد جامع و یخچال الغ بیگ و عمارت رشید الدوله در تکاب، حمام و پل تاریخی میرزا رسول میاندوآب، آسیاب آبی در چالدران، حمام بیگ جوان در چایپاره، حمام بیستون سردشت و مرمت خانه کاظم خان قوشچی از دیگر آثار تاریخی به شمارمی رود که عملیات مرمتی آنها آغاز شده است.
وی اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این آثار تاریخی را 150 میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته 50 اثر و سال پیش از آن 41 اثر تاریخی در استان مرمت شد که امسال این تعداد با جهش همراه بوده است.
به گزارش ایرنا، همچنین درراستای توسعه صنعت گردشگری استان و صیانت از آثار تاریخی 21 طرح در سطح استان با هدف تقویت زیرساخت های گردشگری در حال اجراست و عملیات اجرایی چندین طرح دیگر نیز به زودی آغاز می شود.
آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی فاخر ظرفیت مناسبی در صنعت گردشگری دارد.
این استان دارای یک هزار و 573 اثر تاریخی ملی و 2 اثرتاریخی ثبت شده جهانی است.
2093/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.