معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: شاخص زایمان ایمن در استان به 99.9 رسیده است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی رسول انتظار مهدی طی مراسمی بمنظور گرامیداشت روز ماما افزود: مراقبت از مادران باردار به معنای اهم کلمه صورت می گیرد، و این از مکمل ها گرفته تا سونوگرافی و سایر خدمات سلامت مادر در دوران بارداری را شامل می شود که موجب شده مرگ و میر مادران باردار بشدت پایین آمده و شاخص زایمان ایمن در استان  به 99.9 برسد.

وی ضمن اشاره به آمار سال 1350 گفت: در آن سالها 70 درصد زایمانها در منزل صورت می گرفت (زایمان غیر ایمن) ولی الان جای خوشبختی است که در طول سال کمتر از 60 یا 70 مورد زایمان در منزل اتفاق می افتد.

یادآور شد: نظام سلامت بفکر تامین دسترسی ها است و اضافه شدن 190مرکز خدمات جامع سلامت به پتانسیل قبلی و احداث مجتمع سلامت مادر در ارومیه با توجه به وضع آزاردهنده بیمارستان کوثر و ایجاد تسهیلات زایمانی برای اولین بار در کشور  مورد تقدیر مسئواین وزارتی قرار گرفته است.

انتظار مهدی اظهار کرد: تامین عدالت در سلامت حلقه های متعددی دارد که حلقه مراقبت از مادران باردار را تکمیل می کند و احداث چنین مجتمع هایی ما را در این کار کمک می نماید و در این راستا 1160 ماما در حوزه بهداشت داریم که در 350 واحد ارائه خدمت می کنند.

وی افزود: ماما پیشرو در ارائه خدمات با کیفیت است که این یک شعار بهداشتی است و خدمتی که ارائه میشود باید با کیفیت باشد و ما در استان 1100 ماما داریم که در 261 روستا در خدمت سلامت جامعه هستند و امیدوارم از پتانسیل شما ماماهای عزیز در راه ارائه خدمات مطلوب استفاده گردد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی به نقش ماماها در دوران اجرای طرح تحول سلامت اشاره و کاهش زایمان سزارین را از اثرات این طرح برشمرد و گفت: برگزاری کلاسهای آموزشی برای مادران باردار و همسران آنها جهت آشنایی با فرآیند زایمان و فرهنگ سازی زایمان طبیعی از وظایف عمده ماماها می باشد.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.